27 mars 2008

Mera vindkraft

Jag hann inte riktigt skriva färdigt om vindkraften i förra inlägget. Min tanke är att det är bättre att placera pengarna i ett bolag som inte enbart sysslar med vindkraft, på så sätt sprids riskerna, det kanske inte blir ett snabbt klipp, men bra långsiktigt, som t.ex. SKF.

Genom att äga aktier i Ratos blir jag också delägare i AH Industries, som tillverkar produkter till vindkraftsindustrin, framtidsutsikterna ser goda ut. DIAB är ett annat bolag som Ratos är ägare i, bolaget är världsledande tillverkare av kärnmaterial till bl.a. vingarna till vindkraftverk.

Det finns alltså en hel del bolag som sysslar med vindkraft, det svåra är kanske att välja rätt. Många bolag rider säkert på miljöboomen, och är kraftigt övervärderade, kanske en miljöbubbla som jag skrivit lite om tidigare.

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Hmm.. Jag har också Ratos och jag känner att vindkraften kan 'blåsa bort' över en natt om någon ny teknik med bättre kostnadseffektivitet tas fram. :)

Cristoffer sa...

Trelleborg är ett företag som är ganska likt SKF. Man är störst i världen på tätning i vindkraftverk och lider lite av samma problem som SKF dvs automotive.

Trelle är idag tyngt av engångsposter och svagutveckling i USA men kommer vi tillbaka till tidigare marginaler så lutar det åt att Trelel kommer tjäna ung. 20kr per aktie inom några år. Trelel är förövrigt det svenska verksatadsbolag som haft den bästa totalavkastningen till aktieägarna de senaste 20 åren och idag värderas till under halva omsättningen.

finansmamman sa...

Per Penning: ja, just därför känns det bra att inte enbart satsa på vindkraft.

Cristoffer: tack för tipset om Trelleborg, jag är inte alls påläst om bolaget, men ska titta över det, låter intressant.