13 januari 2009

Hexagon

Vinstökningen för Hexagon år 2008 ser ut att stanna vid 6-8 procent jämfört med föregående år, tidigare har man spått en ökning på 15 procent. Att bolaget inte skulle nå upp till sin lite väl optimistiska vinstökning hade jag nog på känn, det vore konstigt om Hexagon skulle klara sig undan finanskrisen. Nu tvingas man skära i kostnaderna genom personalneddragningar och senareläggning av investeringar. Man spår ett tufft första halvår 2009 men hoppas sen mycket på stimulanspaketen som innehåller infrastrukturprojekt. Just där används Hexagons mätinstrument.
Någon snabb vändning lär det inte bli, det tar tid innan alla paket börjar verka. Jag behåller mina Hexagon och inväntar bättre tider.

Vostok Gas säger i ett pressmeddelande att de svenska depåbevisen ska avnoteras från Stockholmsbörsen, sista handelsdag är 30 januari.

Idag har jag mest varit på språng så inga affärer har blivit gjorda, men efter flera dagars nedgång är det kanske läge för en Xact Bull.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Xact Bull låter lite riskfyllt i dagsläget. Jag skulle i alla fall inte våga köpa Xact Bull med tanke på hur det ser ut just nu i världsekonomin.

Här har du en uppmuntrande artikel :-)

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\01\13\319210&sectionid=BorsMarknad

finansmamman sa...

Lite riskfyllt är det allt men ibland får man chansa lite.

Unknown sa...

Bull -8.37% idag, ingen superaffär direkt. Som sagt - Bull är risakfyllt i dagens läge.

Jag avvaktar och håller mig till björnar istället.

finansmamman sa...

Jag handlade i onsdags till 70,50 kr, än så länge plusminusnoll.