25 januari 2010

Hjälp Haiti !!

Ericsson har lämnat en rapport som motsvarade analytikernas förväntningar, en vinst på 6,7 miljarder före skatt. Nye vd Hans Vestberg säger också att Ericsson bibehåller sina marknadsandelar, kassaflödet är bra och den finansiella ställningen stark.

Höjd utdelning föreslås till 2 kronor. Kursen sjunker initialt men jag tror att vi får se en återhämtning, kanske ett bra läge för en mini future, en mini long.

Med tanke på katastrofen som hänt på Haiti vill jag gärna skicka ett bidrag till landets befolkning. Men till vilken organisation ska man egentligen skänka pengarna, vilken är effektivast och kommer pengarna fram överhuvudtaget?

Ja, det är inte lätt att veta, men efter lite diskuterande fram och tillbaka i helgen kom vi fram till att skänka pengar till Haiti via organisationen Läkare Utan Gränser. Det känns bra att kunna lämna ett bidrag.

Det här blir annars en spännande vecka med många tunga rapporter, som till exempel Astra Zeneca, H&M, SKF och SCA. Förra veckan blev inga affärer gjorda för min del men jag hoppas komma igång med lite kortare affärer denna vecka.

4 kommentarer:

Signs sa...

Läkare utan gränser är ett mkt bra alternativ och de behövs ju kanske mer än någon annan organisation i ett första katastrofläge. Tycker också SOS-barnbyar gör ett fantastiskt jobb med sina barnbyar där familjen, långsiktighet och utbildning står i centrum. Har, som många andra (tex Akelius med sin uppmärksammade 100miljoners donation) mkt god erfarenhet av dem.

Peter sa...

Inga bidrag till Röda korset, Bengt Vet-Bäst-erberg kräver 70000 kr/månad för att arbeta för denna idéella organisation. Han är därmed inte bara islamkramande oikofob utan är numera även ertappad som en girig skitstövel.

Anonym sa...

Jag funderade på samma sätt, och valde också Läkarna, bl.a. efter att dels ha läst på Wikipedia om dem, dels läst på deras hemsida. Betr ekonomin så är de verkligen inte överbetalda....
Jag gillar inte Westerberg, men att sprida rena lögner, som kommentar nr 2 gör, gagnar verkligen ingen. Gör som jag: skicka ett meil till Röda Korset och fråga hur det ligger till, så inser man snart att "kreativ journalistik" har nått nya höjder! Och alla tror på det, och skriker i högan sky... (även jag, innan jag kollade).

Anonym sa...

Att BW kräver 70 000 kr per månad är ju ingen lögn, detta är hårda fakta.