20 januari 2010

Ljusning för Volvo?

I morse tog jag en skidtur, fina spår och bra glid. Det får bli min dagliga motion tills snön försvinner. Jag bor så bra till att jag kan ta på skidorna utanför dörren och glida iväg. Skönt också att var ute som omväxling mot att stänga in sig på gymmet, det känns sunt.

Trist bara att bli omkörd av så många vassa skidåkare som ligger i träning för Vasaloppet, men det är bara att träna på, kanske hänger jag med om någon vecka.

Det har hänt lite runt Volvo den senaste tiden. Lastbilsmarknaden verkar ha bottnat ur, order har kommit från Etiopien på 550 lastbilar, avsikten är att köpa cirka 1000 lastbilar. Volvo har även ingått ett avtal med Deutsche Post DHL som kan leda till leverans av cirka 1800 lastbilar.

Det ser också ut att bli ommöblering i ledningen, tydligen planerar Leif Johansson att avgå som vd och överta ordförandeskapet i styrelsen under nästa år. Blir det nyemission eller inte, jag ser med spänning fram emot rapporten som presenteras 5 februari.

En del höjda riktkurser har också kommit för Volvo, bland annat från RBS som höjer till 80 kr och rekommenderar köp. Själv avvaktar jag rapporten för att få klarhet innan jag eventuellt ökar på mitt innehav. Men det känns som utsikterna för Volvo har ljusnat betydligt.

Inga kommentarer: