29 mars 2010

Köper Ericsson på rekyl

Det har varit fullt upp i helgen, en hel del innebandy. Säsongen börjar lida mot sitt slut och efter många spännande matcher står det nu klart att dotterns lag tar klivet upp i nästa division, bra jobbat tjejer! Nu väntar DM, så än är det inte riktigt slut.

Efter en köprekommendation av 3L System i Dagens Industri lyfter aktiekursen för bolaget, även Vitecs aktiekurs pekar uppåt då bolaget är storägare i 3L System.

Roligt med lite positiv uppmärksamhet, det tycker jag båda bolagen förtjänar. Jag är också glad att jag hittade Vitec för ett år sedan, kursen har stigit med cirka 100 procent sen dess.

Ericsson har varit uppe och vänt runt 79-80 kronor och är nu nere runt 74 kronor igen. Jag har köpt en minilong (mini future från RBS) på rekylen, jag tycker ändå Ericsson ser ut att vara i en uppåtgående trend.

Den här gången heter den ERICBE och har en hävstång på 5,99 och en stoploss på 65,20kronor (då blir investeringen värdelös). Det är tänkt att vara en kort affär, som alltid när jag handlar med futures, det är ingenting jag lägger undan för framtiden.

Affären Volvo-Geely är i hamn, tycka vad man vill men det måste ändå vara skönt att slippa sväva i ovisshet. Hoppas nu att detta blir bra för Volvo och dess anställda och kanske också leder affären till ett uppsving för svenska underleverantörer.

Nu ska jag ta sista penseldragen i sonens rum, sen blir det en tur till Ikea.

5 kommentarer:

J sa...

Och en fin order på 13 mdr från Kina borde ju kunna trycka upp aktien på några veckors sikt.

Anonym sa...

Varför köper du inte Nokia istället?

finansmamman sa...

J,
Hej, ja den kom verkligen lägligt.

Anonym,
Hej, jag tror helt enkelt mer på Ericsson. Det finns heller ingen mini future på Nokia.

Unknown sa...

Hej!
Nu är Volvo affären i hamn. Men varför sjunker den? Nu borde den väl stiga? Är det läge att sälja? Är en fortsatt nedgång att förvänta sig?
Hur tänker du göra med dina Volvoaktier?
Kerstin

finansmamman sa...

Hej Familjen,
Det är två olika bolag men med samma varumärke. Volvo personvagnar har köpts av Geely, bolaget är inte börsnoterat.

Det Volvo som är börsnoterat säljer lastbilar, truckar, bussar m.m. och är noterat på Stockholmsbörsen.

Jag behåller mina Volvoaktier, marknaden håller så sakta på att vända.