18 mars 2010

Många ska dra nytta av vinden

Under det senaste tiden har man kunnat läsa mycket om vindkraft. Två bolag är på väg till börsen och teckningstiden går ut i dagarna. Själv tänker jag inte teckna mig för aktier, jag spar pengarna till andra nyintroduktioner som jag tycker är intressantare.

För mig känns vindkraftsbolagen som alltför riskabla projekt. Politikerna och vindkraftsbolagen har väldigt höga ambitioner och jag undrar ibland om de verkligen är genomförbara fullt ut.

Utbyggnaden av vindkraft sker också med stora statliga bidrag och som med all politik kan spelreglerna komma att ändras.

Ytterligare ett tecken på att lastvagnsmarknaden är under vändning kommer från Scania som nu ökar produktionen. Samtidigt har Volvo fått ännu en köprekommendation av Deutche bank som höjer till 90 kronor. Volvoaktien tickar sakta uppåt. Kanske blir det köp i en mini future idag.

Nu kommer bolagstämmorna på löpande band. Jag ska sätta kryss i almanackan för några jag tänker besöka. Att gå på bolagsstämma är ett bra tillfälle att lära känna bolagen bättre, få färsk information och höra hur ledningen ser på framtiden.

Dessutom kommer säkert andra frågor att dryftas, som till exempel bonusfrågan som Aktiespararna tänker driva.

3 kommentarer:

Anonym sa...

När kommer dina tankar om Dibs? Väntar med spänning då jag också är intresserad av aktien

Signs sa...

Håller med om att vind känns riskabelt och svårt sia om framtiden. Jag tecknar inte heller de två nya men har sedan tidigare aktier i Eolus Vind där jag tycker att värderingen lockar mer.

har också investerat en hel del i solenergi. För mig som i normala fall inte är speciellt riskbenägen så är solinvesteringarna mitt stora "brott" mot egna investeringsregler - en marknad utanför min "circle of competence", företag jag inte kan säga jag är bra på att analysera och som förvisso genererar bra vinster men är beroende av stöd, subventioner och inte kommer ge utdelning på många år. Helt fel för mig egentligen men ändå har jag gått in i sektorn pga någon form av lånsiktig tro på solenergi som en framtida stor energikälla och investerat i REC och First Solar samt RBS solcertifikat.

Får se hur det går, lika säker som jag brukar vara på mina andra investeringar, lika osäker är jag på solinvesteringarna...

finansmamman sa...

Anonym:
Lite senare idag.

Signs:
Tror som du att solenergi har mer att ge i framtiden och i rätt region, men håller med om att det är svåranalyserat.