7 april 2010

Behåller AcadeMedia i väntan på bud

Det har varit en skön påskhelg, de sista dagarna har vi varit i sommarstugan. Vi förlängde ledigheten med en dag eftersom det var skönt att få åtminstone en dag med sol efter flera dagar med dimma och dis.

Det var en hel del som hann hända under gårdagen, det som intresserar mig mest är det eventuella budet på AcadeMedia. Jag har aktier i bolaget och även i Bure som är största ägare i AcadeMedia. Genom det eventuella budet har båda aktiekurserna fått en knuff uppåt.

Budet kommer från Providence och ligger på 170 kronor. Jag tycker det låter som ett hyfsat bud, kursen har stigit kraftigt den senaste tiden och även om potentialen finns så är aktien förenad med politiska risker, spelreglerna för friskolor kan komma att ändras.

Jag har alltid känt mig kluven till Academedia, det är ingen aktie jag köpt själv utan det är Bure som delat ut den till sina aktieägare.

Går budet igenom är jag nöjd, det blir en bra affär. Sen hur bra det är för de svenska eleverna att AcadeMedias skolor styrs av ett utländskt bolag, ja det är en annan sak.

Snart blir jag aktieägare i det nya bolaget EnQuest. Det är Lundin Petroleum som knoppat av den brittiska verksamheten, lagt det i ett nybildat bolag, EnQuest, för att sedan dela ut aktierna till Lundin Petroleums aktieägare. Det är spännande att vara aktieägare i Lundinsfären, där händer alltid mycket.

Idag går det att handla med EnQuest på Stockholmsbörsens Mid Cap-lista. Än har jag inte fått in mina aktier på depån, men på fredag bör de finnas där. Det här ser också ut att kunna bli en bra affär.

Efter en analys i Börsveckan har också min nya krydda Ellen rört sig uppåt. Hoppas nu att veckan fortsätter lika positivt som den börjat.

14 kommentarer:

Jones sa...

Inga etiska betänkligheter över Lundinsfärens agerande i Sudan? Uppriktigt nyfiken på hur man motiverar sådant aktieägande för sig själv, rent moraliskt.

finansmamman sa...

Det är svårt att alltid vara etiskt korrekt. Så vitt jag vet har nu Lundin lämnat Sudan.

Anonym sa...

Ja Ellen har verkligen gått jätte bra den sista tiden, jag hade ju köpt för mycket, så jag är verkligen dubbelt glad. Och jätte skönt med en analys av Börsveckan, och köp-rek.

Varma hälsningar denna annars gråa dag...
Karin

Anonym sa...

Jag har KF hos Avanza. Där fick man ALLA de utdelade aktierna redan idag. Andra får dem i 2 omgångar, på fredag och måndag. Och det gick att handla med dem direkt. Bra gjort av Avanza, som annars brukar komma ngn dag efter alla andra.

Jones sa...

Det är faktiskt inte svårt att låta bli att investera i företag som medvetet stödjer avrättningar av besvärlig lokalbefolkning som råkar vara i vägen för en oljefyndighet.

Skulle du vara lika snabb att förlåta ett företag som agerat på samma sätt i Sverige, eller gör det faktum att Afrika ligger så långt bort valet lite enklare?

Anonym sa...

Hej Finansmamman!

Har du några tankar kring VRG, gamla Wedins? Det verkar gå bra för dom till sist.

Helge sa...

Som aktieägare måste vi alltid ta vårt samhällsansvar och göra ekonomiska och etiska ställningstaganden inför våra innehav. Likväl som ekonomiska oegentligheter påverkar vår inställning ska etiska dito tynga vågskålen! Förvisso svårt ibland, men lätt när det gäller Lundins! Bit huvudet av girigheten och sälj!

Anonym sa...

Jones och Helge. Ska man vara helt etiskt och politiskt korrekt finns det ingen aktie man kan handla med. Alla företag har gjort affärer med tveksamma företag och länder. Dessutom har medarbetare i alla börsbolag gjort fel eller straffats för olika brott.

Ska man "bita huvudet av girigheten" är det madrassen som gäller för besparingarna...

Att hålla bort de värsta skurkföretagen från portföljen är väl bra, men LUPE försöker i alla fall bättra sig. Hur länge tänker etikpoliserna förtala dem?

Helge sa...

"Alla företag har gjort affärer med tveksamma företag och länder." Sannolikt är det så, men inte ska vi väl av den anledningen stoppa pengarna i madrassen tillsammans med allt vett och förstånd? Nog besitter väl skapelsens s.k. krona, så pass med visionär kreativitet att begreppet "framtidstro" kunde få sin renässans? Vi sitter trots allt med verktygen; köprätt, säljrätt och rösträtt!

finansmamman sa...

Hej Karin,
Förstår att det känns bra.

Anonym,
Ja, det var snabbt av Avanza, själv får jag vänta till fredag.

Anonym,
Ja, som du säger ser det ut som VRG är på rätt väg, men det är ändå ingen aktie jag själv skulle köpa i nuläget.

Helge sa...

Jag tackar för den ignorans varmed mina inlägg så utsökt negligeras.

finansmamman sa...

Till Helge,
Tack för dina synpunkter.

Helge sa...

Åh, jag tackar! Detsamma till dig, för din läsvärda blogg!

Jones sa...

Ja nu blev det tydligen lite obehagligt för Finansmamman här. Självklart går det att hitta en balansgång mellan att investera i aktier för att tjäna pengar, och samtidigt hålla en hygglig etisk nivå. Men hej, bara du sover gott så.