21 april 2010

Ericsson mot nya höjder

Ericsson tickar på uppåt. Idag presenteras en ny affär, Ericsson och LG bildar ett samriskbolag och blir en av de största telekomaktörerna i Sydkorea, landet räknas som en av de största telekommarknaderna i världen.

Det här bidrar säkert till uppgången idag, men det spekuleras förstås också runt rapporten som kommer på fredag, många tror på en stark rapport, men inte alla, det är stort spann mellan analytikernas förväntningar.

Själv sitter jag lugnt kvar med mina Ericsson oavsett hur rapporten faller ut. De tillhör min långsiktiga portfölj.

En annan aktie som stigit kraftigt den senaste tiden är Volvo. Det ser allt ljusare ut för branchen, konkurrenterna Daimler och den amerikanska lastbilstillverkaren Paccar redovisar båda högre vinst. Hoppas nu bara att det inte är på bekostnad av Volvos försäljning.

Volvos rapport kommer på fredag, här spekuleras det också i uppgång eller fall. Jag behåller mina Volvoaktier som är en långsiktig investering. Däremot har jag sålt en future, en minilong i Volvo inför rapporten och säkrar en liten vinst.

Avanza rapporterar idag och visar upp fina siffror, man redovisar ett resultat efter skatt på 73 miljoner kronor för det första kvartalet 2010, att jämföra med fjolårets siffra 44 miljoner kronor.

Aktien stiger och slår kursrekord. Ja, det är nog en av mina bästa investeringar, jag ska återkomma till Avanza, jag tror aktien har mer att ge.

Avanza har blivit utnämnd till superaktie av E24, läs historien här.

1 kommentar:

Bo sa...

Katching!

Ericsson +10%
Volvo +10%