13 april 2010

Funderingar runt Volvos styrelse

Nu avlöser bolagsstämmorna varandra, idag är det dags för Ericsson. Jag tar det säkra före det osäkra och säljer min future i Ericsson och nöjer mig med en mindre vinst. Ericssonaktierna behåller jag dock.

Volvo håller också stämma i dagarna, kanske blir det en del diskussioner där. Renault som är storägare i Volvo inleder ett samarbete med Daimler som är en stor konkurrent till Volvo.

Som aktieägare i Volvo tycker jag inte alls att det här känns bra, att konkurrenten får insikt i Volvo. Jag tror också styrelsearbetet kan bli lidande med representanter från konkurrerande verksamheter. Hur vet man att informationen inte förs vidare?

Nu hävdar Renault/Daimler att det inte finns någon intressekonflikt, samarbetet rör endast personbilar. Men hur det kommer att se ut på sikt är det ingen som vet. Nej, det här känns inte bra, det är lite som att ha en spion i bolaget.

Note har fått en order av Axell Wireless, Storbritannien som är en ledande global aktör när det gäller trådlösa lösningar. Note hoppas förstås att detta är en öppning till fortsatt samarbete med Axell. Aktien är upp lite idag.

Nu är jag äntligen klar med uppfräschningen av sonens rum, det tog lite längre tid än jag tänkt mig. Min son är mycket nöjd men påpekar samtidigt att resten av huset börjar se ut som ett museum.

Hoppsan, där fick jag som gillar gamla saker, som att ta rätt på arvegods, gå på auktioner osv. Han har alltså delvis rätt, det får nog bli en översyn av resten av huset men det får vänta till hösten.

Inga kommentarer: