12 april 2010

Potential i Ironroad

En liten artikel om bolaget Ironroad i Dagens Industri fångade mitt intresse. Ironroad är ett produktutvecklingsbolag för mobila videotjänster och har funnits noterat på Aktietorget sen en kort tid tillbaka.

Bolaget har utvecklat VMS som står för video messaging service, en efterföljare till SMS och MMS. VMS är baserat på en egenutvecklad teknikplattform men bygger på grundprinciperna som finns för SMS och MMS, det ska vara enkelt. Med VMS kan man se, skapa och skicka videoklipp till och från mobilen.

Ungdomar brukar vara snabba på att ta till sig all ny teknik, jag kan tänka mig att skicka videosnuttar sinsemellan blir populärt. Men mobilräkningen lär skjuta i höjden, det är väl den enda nackdelen jag kan se.

Ironroad har avtal med alla svenska teleoperatörer och har även tecknat flera avtal i Asien, bland annat i Indonesien där man också har ett dotterbolag etablerat.

För närvarande säger bolaget att man är ensam om VMS produkten, men konkurrenter lär dyka upp. Vill man köpa in sig i bolaget får man säkert vara beredd att skjuta till pengar flera gånger om, som oftast med småbolagen.

Jag har inte detaljstuderat bolaget, bara skummat lite, men produkten låter intressant och det finns potential. Sedan artikeln i Di har kursen gått från 7 kr till 9,20 kr. När bolaget noterades på Aktietorget var introduktionskursen 11 kr.

Själv vill jag läsa lite mer om bolaget innan jag eventuellt köper in mig, eller så kan man göra som min man, handla först och läsa sen, hm, inte riktigt min melodi.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja nu har de lämnat en lång rad av nyheter, nu senast om USA satsning.
Äntligen ordentlig handel i aktien, upp 18 % igår och idag kl 0950 upp 37 %

När de satsar i nya länder så har de lokala entreprenörerna gått in med pengar.
En potentiell 10 dublare.
Ingen skriver om dem på di/borssnack
Lite på VCW, lite mer på Avanza

finansmamman sa...

Jag har skrivit ett inlägg idag om Ironroad.

Anonym sa...

Tack för tipset om IronRoad!
Såg en intressant artikel i Expressen i går om VMS och bolaget.
Aktiekursen gick upp över 17% igår bara.Tur att jag köpte när ni gjorde er första kommentar.

finansmamman sa...

Vad roligt att du gjort en bra affär.
Tack för tipset om artikel i Expressen, den hade jag inte sett.
Vi håller tummarna att kursen fortsätter uppåt.

Anonym sa...

Ironroad har utvecklats väl och nyligen bytt namn till VMSPlay.
Noteras snart på First North till en riktigt attraktiv värdering. Riktkursen är 40 kr, bifogar länk till analys:
http://www.redeye.se/analys/userreport/vmsplay-spannande-nykomling-med-stor-uppsida

finansmamman sa...

Hej och tack för info.