25 maj 2010

Avvaktar med Byggmax

Oron fortsätter på börsen, Europas länder lanserar sparpaket på löpande band och i Asien har en ny oroshärd seglat upp, konflikten i Korea. Att vara aktieägare i dessa tider är inget för den nervsvage.

Idag redovisar Black Earth Farming sina siffror för första kvartalet, inte heller någon rolig läsning, resultatet efter skatt landade på -9,2 miljoner dollar.

Bolaget behåller dock målet att ha 200 000 hektar planterat för 2010 års skörd trots att man kom igång senare med vårsådden i år på grund av den extremt kalla vintern.

Den ägarregistrerade marken ökade med 3 procent jämfört med fjärde kvartalet och uppgår nu till 222.000 hektar. Jag behåller trots dystra siffror mina aktier i BEF och ser det som ett långtidsprojekt.

Under tiden kan jag glädja mig åt att det tycks gå desto bättre för Volvo Lastvagnar som nu ökar produktionen och tar marknadsandelar, lönsamheten är här igen. Men just idag hjälper inga goda nyheter, aktien följer med ned.

Byggmax ska introduceras på börsen, jag tänker inte teckna mig för aktier. Jag tycker aktien känns lite tunn, värderingen ser hög ut och vad händer när renoveringsboomen avtar.

Många gånger lönar det sig bättre att vänta och köpa aktien efter börsintroduktionen, ofta kan man då få aktien till ett bättre pris. I fallet Byggmax avvaktar jag tills vidare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Byggmax är ganska högbelånade.Dom kommer förmodligen att be aktieägarna om nya pengar efter introduktionen.
MVH
NISSE

finansmamman sa...

Hej Nisse,
Tack för din synpunkt.