18 maj 2010

Ellen står och stampar

Min nya "krydda" Ellen har rapporterat. Intäkterna från försäljning och royalty sjönk under första kvartalet jämfört med fjolårets period, däremot förbättrades resultatet något.

Ellens vd Monica Wallter förklarar nedgången i försäljningen med något luddiga ord i vd-kommentaren. Här hade jag önskat ett förtydligande, långt ifrån alla sitter på den bakgrundsinformation som finns inom bolaget, lite mer klarspråk önskas.

Nu lovar dock Ellen att försäljningen under andra kvartalet 2010 kommer att bli den högsta i bolagets historia, jag ser fram emot siffrorna.

Annat positivt att lyfta fram är att Ellens distributör i Tyskland ingått avtal med ett av europas ledande mediabolaget Pro7Sat. Det betyder att Ellen kommer att marknadsföras i tv-reklam, avtalet är treårigt med start 1 juli.

Samtidigt utökas nu distributionen att även omfatta drugstores i bland annat Österrike och Tyskland, lansering planeras i 500 drugstores under sommaren.

Sen har vi förstås Kina där det finns en enorm potential, men allt tar sin tid och vi lär nog få vänta innan vi kan se något resultat därifrån. Men den som väntar på något gott...

Det tog tjugo år för ett annat probiotikabolag, BioGaia, att komma dit man är idag. Förhoppningsvis går det fortare för Ellen, då probiotika nu är relativt känt och accepterat.

Jag behåller mina aktier i Ellen och fortsätter tro på bolaget.

Härligt sommarväder idag, jag och min laptop flyttar ut på terassen.

4 kommentarer:

Signs sa...

hej finansmamman, bara lite nyfiken på om du någonsin engagerar dig i de mindre bolagen du investerar i? Styrelsearbete etc? Och också nyfiken på om du någonsin gör investeringar i ännu tidigare fas - i onoterade tillväxtbolag i tidigt skede?

Jag försöker själv privatinvestera i både onoterat i tidigt skede och noterat men de flesta andra verkar välja antingen eller..

Anonym sa...

Tack för en intressant blogg!

Hur resonerar du i dagens volatila klimat, ser du ett köpläge eller tror du att vi står inför en större kris framför oss med en ännu mer fallande börs?

Mvh

finansmamman sa...

Hej Signs,
Nej, jag brukar inte engagera mig i de bolag jag investerar i.
Däremot har gjort en del investeringar i onoterade bolag genom åren med blandat resultat.

finansmamman sa...

Hej Anonym,
Vi står inför en kris men jag tror ändå inte det blir någon större kris.Som alltid öppnar det köptillfällen.Jag brukar köpa aktier vid olika tidpunkter för att sprida riskerna.