4 maj 2010

Har ABB bottnat?

De rödgröna vill införa den omstridda förmögenhetsskatten igen, eller skatt på förmögna som de hellre vill kalla den. Det här är väl knappast något som näringslivet uppskattar, inte jag heller, det skapar mest oro. Förmögenhetsskatten är avskaffad i de flesta länder.

ABB ser ut att ha bottnat runt 140 kr, kanske dags att köpa en future. Jag tittar på en minilong ABB från RBS, det finns flera att välja på, allt beroende på hur hög risk man vill ta.

Turerna går vidare i AcadeMedia. Jag har fått ett erbjudande av Providence att lösa in mina aktier för 170 kr. Det tackar jag naturligtvis nej till, då kan jag ju lika gärna sälja aktierna över börsen, aktiekursen är idag 194 kr.

EQT har lagt ett bud på 190 kr, kanske kommer det ett motbud. Det tycks många tro eftersom kursen trissats upp över budnivån. Jag behåller mina AcadeMedia så länge och följer utvecklingen.

Det har blivit lite mera fart på Global Health Partner på sistone. Nu startar Carnegie bevakning av aktien, riktkurs 15 kr. Ökad ägarspridning skapar också större intresse för aktien, den har ju annars varit ett sömnpiller.

Jag känner fortfarande stort förtroende för ledningen, det tar tid att bygga bolag. Jag minns att det tog lång tid innan Capio, som också byggts av Per Båtelson, tog fart på börsen. Men sen kom en uppgång som heter duga. Men det finns förstås inga garantier för att han lyckas lika bra med GHP.

En färsk videointervju med vd Per Båtelson finns på Introduce.se

4 kommentarer:

Mfdl80 sa...

Verkligen fritt fall på ABB den senaste tiden...

Henrik sa...

En strategi som du kan tillämpa är att välja den minfuture med högst hävstång och istället använda en mindre summa pengar. Om du väger det rätt så ger det samma utslag i kronor som om du skulle använt en större summa pengar med lägre hävstång.

Det gör att du kan använda ditt kaptial effektivare.

Borde vara intressant även för dig :)

Alexandra, KAKHUSET sa...

"Finansmamman", vilket fyndigt namn på en fyndig blogg :) Jag ska definitivt kika in här i bland för att höra vad du har att säga. :)

finansmamman sa...

Mfdl,
Och fallet fortsätter...

Henrik,
Ja, det är en bra idé, tack!

Alexandra,
Välkommen att kika in.