17 maj 2010

Höjt bud på AcadeMedia

Det har varit en lång och skön helg, långt borta från börs och ekonomi. Några av dagarna har vi varit i stugan, där möttes vi av ett måspar som byggt bo på taket, två ägg ligger i boet.

Trevligt kan man tycka, men vid nästa besök lär vi bli attackerade av måsarna om det finns ungar att försvara, dessutom brukar de föra ett fasligt liv tidigt på morgnarna. Men nu är boet där och det ska ändå bli rätt skoj att följa måsarna.

Budstriden runt AcadeMedia fortsätter, nu höjer EQT budet till 205 kronor. En rad storägare har förbundit sig att acceptera budet, då förutsatt att ingen konkurrerande budgivare lämnar ett högre bud. Det var den klausulen som Bure missade.

Vad jag förstår är Bure fortfarande bunden att sälja sina aktier till Providentia till 170 kronor, ingen vidare affär som det ser ut just nu. Men sista ordet är kanske inte sagt. Hur som helst ser AcadeMedias aktieägare ut som vinnare just nu.

Det känns lite lugnare på börsen idag, men oron över den ekonomiska utvecklingen i euroländerna finns naturligtvis kvar, veckan lär bli skakig.

4 kommentarer:

Padde sa...

Tack för din fina blogg, jag fööjer den varje vecka. Jag har fått ett erbjudande från Avanza angående ägarspridning i ett bolag som heter Tretti.se. Jag tycker att bolaget verkar må väl och visar upp fina siffror. Vad tror du om detta bolag?

Anonym sa...

Hej, du skrev för en tid sedan att du skulle placera en del av pengarna i PPM, i räntefonder.
Vilka räntefonder väljer du?

finansmamman sa...

Till Padde,
Ja, bolaget visar onekligen upp fina siffror, ökad vinst och försäljning i senaste rapporten. E-handel ligger i tiden och tillväxten ser ju också god ut, frågan är bara om takten kan hållas. Men kort sagt tycker jag bolaget har potential.

finansmamman sa...

Till Anonym,
Jag ska återkomma till detta, men jag tittar på Spiltan räntefond, AMF korta räntefond och Danske Invest Likviditet.