11 maj 2010

Sitter still i båten

Igår kursrally och idag ett lättare bakslag. Gårdagens rally kändes som en överreaktion liksom förra veckans nedgång då paniken var nära. Det påminner om finanskrisens dagar då börsen svängde kraftigt.

Jag tror stödpaketet lugnat marknaden tillfälligt, men kärnan till problemen kvarstår. Marknaden är oerhört känslig just nu och det är svårt att få någon känsla av hur börsen kommer att bete sig framöver.

Just nu gör jag ingenting, jag sitter still i båten, mina placeringar är till 90 procent långsiktiga. Jag tycker jag har en bra fördelning i portföljen där mindre konjunkturkänsliga aktier förhoppningsvis håller emot ett eventuellt börsfall.

Nyemissionen i Note övertecknades, ett gott tecken. Det ska bli spännande att följa bolaget och se om man lyckas vända till vinst.

Turerna runt AcadeMedia fortsätter. Centaurus Capital har ökat till 5 procent i bolaget, kanske något är i görningen.

Nu ska jag ta itu med skrivaren där ett fotopapper fastnat. Enligt handboken är det bara att öppna och ta loss papperet, men det visade sig att så enkelt var det inte.

4 kommentarer:

Signs sa...

all denna extrema turbulens tycker jag är ett underkännande av hela finansmarknadens aktörer. Upp emot 10% fluktuationer intradag på världens viktigaste börs med genomlysta företag känns som rena lekstugan och det känns otryggt med så många aktörer som är extremt volativa och kissnödiga tillsammans med allt med datorstyrd logaritmhandel. Ingen bra kombination..

Fram med fler aktiestinsar, extrem långsiktighet och gammalt hederligt sunt förnuft...

finansmamman sa...

Ja, sunt förnuft kan man komma långt med...

Henrik sa...

Protective put - en optionsstrategi som du skulle kunna använda dig av om du känner dig osäker.

finansmamman sa...

Henrik, tack för tipset!