4 juni 2010

Sms,mms och vms sätter fart på teleoperatörerna

Nu använder vi mobilen som aldrig förr enligt den senaste rapporten från Post- och telestyrelsen. Det kan jag märka själv, den vanliga telefonen ringer alltmer sällan och ringer det är det oftast till mig eller min man, barnens kommunikation sker mestadels med mobil och dator.

Antalet sms ökar kraftigt, däremot inte mms. Det får mig att undra lite över Ironroads vms som jag skrivit om tidigare, läs här. Kanske behovet av den tjänsten inte är så stort, eller är det en kostnadsfråga, det är ju fortfarande dyrare och inte helt enkelt att skicka mms och vms.

Jag tycker överhuvudtaget att detta är en djungel med mobilabonnemang, mobilsurfande och mobilt bredband. Det är ofta mycket svårtydda och missledande avtal. För att inte tala om när mobil och dator ska användas utomlands, kanske kommer det en skyhög räkning i efterhand.

Ett genomsnittshushåll spenderar 563 kr i månaden på elekronisk kommunikation, det låter lite i mina öron. Hur ser snittet ut för en tonårsfamilj undrar jag och var ska man egentligen sätta gränsen? Med två tonåringar hemma som använder mobilen friskt ligger vi långt över snittet.

Samtidigt är det viktigt att hänga med i utvecklingen, men ska man betala både för sms och nu också surfande med mobilen, ja, då är det risk att räkningarna skenar iväg, trots att jag läst det finstilta.

Men visst är den tekniska utvecklingen fantastisk, den vill jag inte vara utan. Det jag efterlyser är tydligare och enklare avtal.

Solen skiner idag, härligt för alla som tar studenten. Själv ska jag iväg på uppvaktning om en liten stund.

Inga kommentarer: