10 juni 2010

Vitec ökar antalet aktieägare

Programvarubolaget Vitec som jag skrivit en hel del om tidigare ska genomföra en nyemission för ägarspridning i samarbete med Avanza Bank. Högst 200 000 nya B-aktier erbjuds till allmänheten.

Syftet med nyemissionen är att öka antalet aktieägare, skapa förutsättningar för ökad likviditet i aktien och ytterligare stärka Vitecs finansiella ställning. Jag ser det också som en förberedelse inför den planerade flytten från Aktietorget till Nasdaq OMX.

Fler aktieägare leder till ökad omsättning av aktien, det behövs, handeln är ganska så tunn nu. Starka finanser ger möjlighet till ytterligare förvärv. Jag är positiv till emissionen även om den ger en viss utspädning för Vitecs aktieägare, men i långa loppet tror jag aktieägarna vinner på detta.

Nu kan alltså kunder i Avanza Bank teckna sig för aktier i emissionen till ett pris som är 3 procent lägre än snittkursen under tiden 9-17 juni, lägst 44 kronor och högst 48 kr, inget courtage utgår.

Idag får ABB en köprekommendation av Veckans Affärer, riktkurs 190 kronor. VA tycker aktien är ett fynd, dock inget snabbt klipp men given i den långsiktiga portföljen. Kanske ger köprekommendationen lite draghjälp till min future i ABB som det än så länge inte hänt så mycket med.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Finansmamman!
Det vore spännande att höra vad du har att säga om börsnoteringen av MQ. :)

finansmamman sa...

Hej,
Jag har inte hunnit studera MQ ännu, men jag planerar heller inte att teckna mig för aktien. I dagsläget har jag alltså svårt att uttala mig om MQ.

Anonym sa...

Du skriver ofta att du har en future.Vad innebär det?
En som håller på att lära...

finansmamman sa...

Hej,

Jag brukar handla med Mini Futures från RBS Bank, det är ett hävstångsinstrument. Jag har skrivit en del tidigare om dessa, du kan läsa på denna länk:

http://finansmamman.blogspot.com/
search?q=mini+future

eller direkt på RBS:
rbsbank.se

Anonym sa...

Hej
Tänkte höra vad du tror om spiltan? Har funderat en del på dem. skulle vara intressant att höra din åsikt

finansmamman sa...

Hej,
Mitt fokus är inte på fonder men Spiltan Stabil har avkastat bra de senaste fem åren. Innehaven är stabila bolag och inriktningen verkar bra.

Signs sa...

Småbolags fonder som fokuserar på kvalitet, tex Didner & Gerge småbolag bör få upp ögonen för Vitec i samband med listbytet. 330 miljoner i år och halvmiljarden definitivt inom räckhåll på medellång sikt, dvs ca 60-75mkr i rörelseresultat. Det finns många fina förvärv kvar inom nischade affärsssytem, både inom nuvarande nischer och utanför. Förväntar mig inget mer förvärv i år men väl nästa år.

finansmamman sa...

Signs,
Jag håller med om att Vitec bör vara intressant för småbolagsfonder, bolaget har ju visat fina siffror under flera år.