23 augusti 2010

Spännande forskningsbolag snart på börsen

Den här helgen har det mest handlat om tennis, blandat med lite fotboll. Turneringar och cuper har sträckt sig över hela helgen och det blev inte mycket tid över för annat. Egentligen hade jag ambitionen att städa garaget men det får vänta.

Idag skriver Di om forskningsbolaget Karolinska Development, ett bolag jag haft ögonen på en tid. Bolaget bedriver medicinsk forskning och har runt 45 bolag i portföljen.

En ny vd är utsedd, Orexos avgående vd Torbjörn Bjerke. Snart väntar börsintroduktion, och med starka ägare i ryggen och ny vd kan detta bli intressant.

Jag ska återkomma till Karolinska Development när det är dags för börsintroduktion. Men redan nu kan den som är intresserad läsa rapporter och botanisera i portföljinnehavet på bolagets hemsida.

Det blev köp av en minilong i olja förra veckan. Det är tänkt som en kort affär, just nu ligger jag plus minus noll.

En nyhet är att man nu kan handla med futures i en kapitalförsäkring, detta har inte varit tillåtet tidigare. Så vitt jag vet är det endast hos Nordnet man kan göra detta, men om nu lagar och regler ändrats så lär övriga finanshus följa efter.

Just korta affärer skulle vara skönt att lägga in i en kapitalförsäkring, mest för att slippa deklarera men skattereglerna är förstås också gynnsamma. Mina övriga aktier har jag inga planer på att lägga in i en kapitalförsäkring.

12 kommentarer:

Signs sa...

hej, bara lite nyfiken på varför din inte lägger in dina mer lånsiktiga aktier i en kapitalförsäkring? är det politiska osäkerheten om den får vara kvar i samma gynsamma form eller andra skäl?

Petimeter sa...

FYI
Futures heter terminer på svenska

finansmamman sa...

Till Signs,
Hej,
ja, om det bara gick att lägga in gamla aktier, nu måste jag sälja först, medför reavinstskatt. Bättre för mig i nuläget att behålla min vanliga depå och utnyttja kvittning.


Till Petimeter,
Ok.

Signs sa...

tack för svar, jag har också behållt gamla aktier men då jag realiserat vinster i gamla portföljen eller realiserat andra tillgångar så har jag använt dessa till att bygga upp en KF så nu har jag ca 35% i KF och resten i vanlig aktiedepå. Kommer nog försöka öka KF delen så jag har ca 50/50

finansmamman sa...

Ja, det är min tanke också, det går ju bra att använda sig av både KF och vanlig depå.

nina sa...

Roligt att du är tillbaka i bloggosfären :-) / Nina Hedlund

Anonym sa...

Vill påpeka en sak ang flytt till KF:
om du i en vanlig depå har en aktie som visar förlust, så kan du sälja den (med förlust), så skickar Skattemyndigheten dig nästa år ett belopp som motsvarar 21% av den gjorda förlusten. Tror du fortfarande på aktien, så kan du köpa den igen, tex i en KF. Resultat: du har kvar aktien, men du har fått pengar insatt på ditt konto av staten! Helt lagligt, och inget svårt!

finansmamman sa...

Hej Nina,
Tack!

Anonym,
Tack för tipset!

Unknown sa...

Du menar Minifutures och dessa har man kunnat handla via E -trades kapitalförsäkrning sedan länge då den är cypriotisk (ancoria). Du kan också handla turbowurrar i den.

finansmamman sa...

Det visste jag inte, tack för ett bra tips.

Anonym sa...

Skulle du kunna vara snäll och skriva ett inlägg om hur minilong fungerar? snälla....

Har aldrig använt Minifutures.

finansmamman sa...

Jo, det ska jag göra.