2 september 2010

Jag får många frågor om Mini Futures

Jag har fått många frågor gällande handel med Mini Futures från RBS och jag ska försöka besvara några här.

Mini Futures är ett hävstångsinstrument som man kan handla med på sin vanliga depå. Hos nätmäklarna brukar man hitta produkten under fliken "warranter". Man kan investera i både uppgång och nedgång i aktier, index, råvaror, valutor och obligationer.

Fördelarna är att produkten har obegränsad löptid, den kräver liten kapitalinsats, det finns en stop loss nivå (man kan inte förlora mer än det man satsat) och så förstås hävstången.

Nackdelarna är att man kan förlora hela insatsen och det tillkommer en finansieringskostnad. Det finns två olika Mini Futures: Mini Long (man "går lång") och Mini Short (man "går kort").

Med en Mini Long drar man nytta av stigande kurser, tror man till exempel att guldpriset kommer att stiga köper man en Mini Long. Tror man däremot att guldpriset faller köper man en Mini Short och drar nytta av den fallande marknaden.

Det här är ingenting jag handlar med dagligen, det är aktier som är mitt stora intresse. Jag ser det mer som ett spännande komplement. Det absolut viktigaste är ändå att man förstår produkten innan man börjar handla.

All information om Mini Futures finns på rbsbank.se/markets.

Det finns också en bra utbildningssida för börshandlade investeringsprodukter, den heter www.ndx.se/education. Där kan man också testhandla med fiktiva pengar, ett bra sätt att lära sig och kanske undviker man dyrköpta misstag i framtiden.

Nästa gång jag handlar med Mini Futures ska jag beskriva mitt köp mer i detalj.

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Pedagogiskt och bra läsning. Tack! :)

mfdl80 sa...

Ja, det gäller också att ha råd att loosa... :) Det kan gå snabbt utför med sådana där instrument. Hur ska du göra med HQ då? Jag lyckades sälja av det jag hade hos dem dagen innan aktien handelsstoppades..

finansmamman sa...

Hej Per Penning;
Tack, kul att du tittar in.

mfdl80,
Jag har kvar HQ,får se nu vad som händer de närmaste dagarna.