1 september 2010

Svallvågor efter HQ-kraschen

Det lär ta lång tid innan härvan i HQ har nystats upp. För att späda på skandalen ytterligare skyller alla på varandra, förtroendet blir än mindre (om det nu finns något kvar) för personerna runt HQ.

Fler huvuden lär rulla, jag utgår ifrån att ledning och styrelse i Öresund kommer att se annorlunda ut i framtiden. Där finns flera frågetecken.

Hur tänkte Finansinspektionen när likvideringen av HQ Bank skulle ske under ordnade former? Något mer oordnat har jag svårt att tänka mig. Det är ju inte var dag en bank likvideras, naturligtvis får det stora konsekvenser.

En konsekvens är förtroendet för hela finansbranschen. Hur ser tradingverksamheten ut hos andra banker, den frågan har jag ställt tidigare. Vem kan man lita på? Var ska vi förvara våra tillgångar, bankmedel och värdepapper?

Dagens vinnare är antagligen storbankerna. De kunder man tappade under finanskrisen vänder åter, andra överväger om det inte känns tryggare att vara kund i storbanken än i den lilla banken. Själv är jag kund i både storbanker och nätbanker och tänker fortsätta med det.

Nog om HQ för stunden, det finns ju annat att fokusera på även om jag måste erkänna att det är lite svårt just nu.

Desto roligare var det i helgen när min dotter hade framgångar i en tennisturnering. Apropå tennis, här kommer jag ändå tillbaka till HQ, är det inte Stefan Dahlbo som är ordförande i Svenska Tennisförbundet? Kanske får han mer tid till svensk tennis framöver...

Inga kommentarer: