11 oktober 2010

Köper minilong i Volvo

När Renault sålde sina B-aktier i Volvo förra veckan tappade Volvoaktien runt fyra procent. Jag räknar med att kursen kommer tillbaka, dessutom rapporterar bolaget inom kort och starka siffror förväntas.

Därför har jag köpt en Mini future, en minilong i Volvo idag och hoppas på en snabb återhämtning av aktiekursen. Den minilong jag har köpt heter Minilong Volvo I och har en hävstång på 6,55, stop/loss ligger på 85 kronor.

Det är förstås inte säkert att mitt resonemang håller, börsen kan gå åt fel håll. En future kräver lite extra bevakning, å andra sidan har man stop/lossen att luta sig emot, man kan inte förlora mer än insatsen.

Att handla med dessa instrument ger lite extra krydda. I botten har jag dock Volvoaktier som en långsiktig investering.

Nog kan man bli förvirrad av alla köp- och säljrekommendationer som går på tvärs, ett dagsfärskt exempel är Börsveckan och Handelsbankens säljrekommendation av Unibet, samtidigt som DI bedömer aktien som köpvärd, hm.

Ja, vad ska man tro, bäst att läsa på själv. Nu tillhör inte spelbolagen mina favoriter, branschen är svår att se in i.

Internetbankerna får kritik i en undersökning som Post-och telestyrelsen låtit göra. Fem banker har granskats.

SEB får kritik för krångliga formulär, det är inget som jag tänkt på, vilka är det? Skandiabanken har ett krångligt inloggningsförfarande med långa lösenord, det kan jag däremot intyga och håller med om kritiken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

När jag kollar upp Minilong Volvo I. Genom nordnet så ser jag ingen mer info än kursen. Hur hittar man sånt som hävstång mm

finansmamman sa...

Hej,
Gå in på rbsbank.se/markets, där hittar du mini futures i vänsterspalten, välj minilong och aktier.
Länk till minilong Volvo:
http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

Avanzakund sa...

Hej.
Delar inte din åsikt om "Skandiabanken har ett krångligt inloggningsförfarande med långa lösenord, det kan jag däremot intyga och håller med om kritiken. "
Jag använder e-legimitation, där jag själv valt ett långt lösenordet som jag lätt kommer ihåg, plus engångskoden.
Inte alls krångligt.

finansmamman sa...

Hej,jag tycker ofta det är krångel med inloggningen på Skandiabanken, just nu kan jag inte logga in alls. Önskar man kunde komma fram med ett enklare inloggningsförfarande. Kan vara en vanesak förstås.

Anonym sa...

Har du tips på nån bra hemsida eller bok där man kan lära sig mer om att handla med Mini-futures?

finansmamman sa...

Hej, på RBS finns mycket info, produktbrochyrer att ladda ner.
http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=144

En bra sida med utbildning finns på www.ndx.se/education