23 november 2010

Behåller Alliance Oil

Jag såg på nyheterna igår att finansmarknadsminister Peter Norman vill stoppa massbyten i PPM-systemet. Bra att han tar tag i problemet, hoppas nu bara att utredningen inte drar ut på tiden.

Peter Norman ska även inom kort presentera ett förslag på ett nytt investeringskonto, det står att läsa i Di idag.

Tydligen diskuteras en årlig skatt på 1,2 procent, alltså en betydligt högre skattesats än på dagens kapitalförsäkring. Skatten kan också komma att tas ut kvartalsvis istället för årsvis som i kapitalförsäkringen.

Jag utgår ifrån att det kommer förändringar i kapitalförsäkringen, vi får säkert se högre skatt som tas ut oftare, annars blir det svårt för investeringskontot att konkurrera.

Hur som helst är ett investeringskonto ett steg i rätt riktning och det ska bli spännande att ta del av villkoren.

Alliance Oil lämnar rapport idag, vinsten är bättre än väntat, resultatet efter skatt blev 85,4 miljoner dollar, att jämföra med fjolårets siffra 59,6 miljoner dollar. Väntat var 60 miljoner dollar.

Prognosen för råoljeproduktionen 2010 kan bolaget däremot inte hålla, anledningen är att några borrningar senareläggs till nästa år. Den långsiktiga prognosen för 2012 står dock fast, hoppas den kan infrias.

Jag behåller mina Alliance Oilaktier, men jag ser investeringen som en krydda i portföljen.

Idag har jag tänkt bringa lite ordning bland mina köp- och säljnotor, det är dags för skatteplanering inför årsskiftet, jag ska se över hur jag kan kvitta vinster och förluster på bästa sätt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag har både aktie och fonddepå och kapitalförsäkringsdepå.

Jag har förstått att du har aktie och fonddepå, men har du även en kapitalförsäkringsdepå?

Anonym sa...

Hejsan!
Kan du isåfall förklara ditt resonemang varför man inte skall jobba enbart i en kapitalförsäkring.

Anonym sa...

Hej! Hur bringar du ordning bland dina köp och försäljningar? Har du något bra datoriserat system, eller? Själv har jag ett manuellt, men det finns säkert bättre.
Hälsningar
Anne

finansmamman sa...

Hej,
Jag har både aktiedepå och kapitalförsäkring.

Jag har till största delen mina aktier i en vanlig aktiedepå, många aktier har jag haft innan kapitalförsäkringen uppfanns. Dessa går inte att flytta till en kapitalförsäkring utan försäljning, inte intressant för mig. Jag tycker också det är bra att kunna kvitta aktier vilket du inte kan i en kapitalförsäkring. men det är ju inget som hindrar att man använder sig av både en vanlig depå och kapitalförsäkring.

Jag har en K4 blankett jag fyller i allt eftersom, jag stöttar mig även på den automatiska K4 jag får från mina mäklare. Det brukar fungera smidigt.

Anonym sa...

Tack för givande och fylliga svar. Du är verkligen generös.
Anne