29 november 2010

Följer Ratos förvärv med intresse

Det här var riktigt intressant, Ratos lägger ett bud på medicinteknikbolaget Biolin Scientific. Biolin har visat upp fin tillväxt varje år och från och med år 2009 kan bolaget även visa upp ett positivt resultat.

Biolin Scientific utvecklar, tillverkar och säljer analysinstrument för forskning och utveckling med inriktning på nanoteknik. Kunder är forskare, universitet och kliniker över hela världen.

Biolin växer även genom kompletteringsförvärv. Med Ratos i ryggen får nu bolaget helt andra möjligheter att växa och vidareutvecklas. Ofta är det brist på kapital som hindrar små bolag att expandera, inte produkten i sig.

Som aktieägare i Ratos ser jag positivt på affären då jag ser Biolin som ett mycket intressant nischat företag, dessutom gillar jag hälsovårdssektorn.

Ratos annonserar även köp av Kvarndammen som förmedlar bilar via auktionssajten kvd.se. Även här ser man en bra tillväxtpotential.

Idag får oljebolaget Enquest lite draghjälp av tidningen Börsveckan som ger en köprekommendation, bolaget beskrivs som en kommande kasssako. Aktien är upp cirka 1,7 procent.

Bonus är åter på tapeten men jag tycker debatten dör ut snabbt. Electrolux vd kan sammanlagt komma att få ersättning till ett värde av 74 miljoner kronor nästa år, en normal lön tycker en del medan andra tycker summan är stötande.

Det här är pengar som många inte tjänar under en hel livstid. Hur kan arbete värderas så olika och hur mycket är egentligen en vd värd? Dygnet har ju bara 24 timmar eller har somliga tillgång till fler?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag tycker det är svårt att värdera olika arbetsuppgifter på vilken nivå det än är.

Men hade jag själv haft kapiciteten att leda ett stort börsbolag och fått en hög lön så hade jag inte sagt nej till detta p.g.a moraliska själ.

Hur hade du själv agerat?

Signs sa...

det finns ju en ständig försvarare av extrema ersättningar och bonusar - familjen Wallenberg, tex i de unkna ABB historierna. Uppmanar alla som har intressen i deras bolag att studera deras syn på ersättningar inte minst inom deras egen epicentra, Wallenbergstiftelserna

Mina investorinnehav kommer i alla fall att säljas, satsar hellre på moderna finansaktörer/entreprenörer som är värda att hyllas - Perssons, Melker S, etc

mojo sa...

Jomen visst EnQuest ja ,,,själv har du Aol om jag minns rätt ....Hur ser du på dem båda .....Aol idag ner och jag som läste så otroligt mkt positivt om dem i våras då riktkurs 170:- av ngn norsk kvinnlig oljeanalytiker i Placeringsguiden . Sitter du kvar med dem .....kanske rentutav t o m går in i EnQuest också ?

finansmamman sa...

Till Anonym,
Det är säkert svårt att tacka nej till en hög lön p.g.a. moraliska skäl. Felet ligger hos företagsledningarna som erbjuder höga ersättningar till personer i ledande ställning och samtidigt kräver mer eller mindre nollavtal för övriga. Det skapar motsättningar.

Signs,
Ja, Wallenberg försvarar höga ersättningar, undrar om han tar åt sig av kritiken.

Mojo,
Jag har Alliance Oil kvar men även aktier i Enquest. På kort sikt tror jag mer på Enquest.