10 november 2010

Köper minilong i ABB och ökar i Kinnevik

Idag är det vitt och fint ute, annat var det igår med kaos på vägarna. Skönt med nya vinterdäck, inga problem att ta sig upp för backarna.

Kursen på ABB backade när den senaste rapporten lämnades för ett par veckor sedan. Rapporten i sig var inte dålig och jag tror på en återhämtning av kursen.

Aktien har heller inte hängt med i börsuppgången, man kan kalla ABB något av en eftersläntare då bolaget är sencykliskt, man väntar ökad efterfrågan först nästa år.

Jag har nu köpt en future, en minilong i ABB. Den heter Minilong ABB I och har en hävstång runt 6, stopp/loss ligger på 130 kr. Kursen på ABB låg på 142 kronor vid mitt köp, jag siktar på cirka 150 kronor. Det är tänkt som en kort affär.

Jag har även placerat om från Öresund och ökat innehavet i Kinnevik. Bolaget ser intressant ut, flera innehav går mycket bra som Tele2, Millicom och MTG, dessutom har Kinnevik gjort en rad nya spännande investeringar och är redo för fler, kassan är stark.

Det kan också vankas en hög utdelning från Kinnevik till våren. Som så många andra investmentbolag handlas aktien med en hög substansrabatt, man får alltså mycket för pengarna.

4 kommentarer:

Ekdahl sa...

Tagit rygg på ditt tips om Enquest får se hur det går =). Kanske man skall rygga denna också?
Köpte själv ett certifikat i HM som också gick ner idag.
Många tror ju att börsen kommer svaja ett par dagar så får väl vänta och se lite.

finansmamman sa...

Hej, vi får båda hoppas att Enquest blir en bra investering. Lycka till med dina övriga placeringar.

Anonym sa...

Hej

Hur kommer det sig att den Minilong ABB som du köpt går ner idag trots att ABB aktien är svagt upp?

Jag trodde att en Minilong slaviskt följde aktien?

finansmamman sa...

Hej, jag köpte när ABBs kurs var 142 kr sen gick den raskt upp till 144 kr för att backa till 143, därav nedgången. På RBS sajt kan du se längst ut till höger vilken underliggande kurs minilongen baseras på, det står ref. Idag 142 kr.
http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5