2 november 2010

Ökar i EnQuest

Jag har ökat på mitt innehav i oljebolaget EnQuest, som har sin produktion koncentrerad till Nordsjön. I den senaste halvårsrapporten höjde man helårsprognosen för produktionen från 18 000 fat till 20 000 fat om dagen.

EnQuest har höga tillväxtmål, en stark kassa och verkar på ett område som är politiskt stabilt, det minskar riskerna. Dessutom har stora insiderköp gjorts i bolaget tidigare i år, vilket visar att ledningen uppenbarligen tror på bolaget.

Nordsjöområdet har även fått ett uppsving den senaste tiden, aktiviteten har ökat, flera sammanslagningar och förvärv har gjorts, bland annat har EnQuest gjort förvärv och det ryktas om fler.

Intressant aktie men med hög risk, vem vet vad som händer med oljepriset framöver. Bolaget är heller inte så välbevakat och analyserat, man får själv leta information.

Den här veckan är det höstlov, lite andra rutiner än vanligt och lite mindre börs för mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En fråga, har du någon gång tittat på Axis och ifall du har några åsikter om den aktien?

Ekdahl sa...

Hej!
När jag söker på EnQuest står det att största delen av deras verksamhet är förlagd till "brittiska kontinentalsockeln" Är det samma sak som nordsjön?

finansmamman sa...

Jo, jag har sneglat på Axis, det ser mycket intressant ut. Bolaget verkar i en framtidsbransch och bör kunna fortsätta växa om konkurrensen inte blir alltför stor.

finansmamman sa...

Hej,
Så vitt jag vet ligger Nordsjön på den brittiska och norska kontinentalsockeln.