15 november 2010

Sparar med bonuskort

I helgen har jag varit på shoppingrunda, jag tyckte vintergarderoben behövde förnyas. Oftast ligger dock bonuskorten hemma eller i fel väska, utom de vanligaste förstås som mat- och bensinkort.

Privata Affärer har jämfört 60 bonusklubbar, hur mycket måste man handla för under ett år för att bli belönad med 1000 kronor i återbäring. H&M intar en tredjeplats och ger mest tillbaka i modebranschen, handel för 15000 kronor ger 1000 kronor i återbäring, inte illa.

Det kan man jämföra med de stora matjättarna ICA och Coop, där måste man handla för 100 000 kronor får att få 1000 kr i återbäring. Men det kanske är fel att jämföra mode och mat. Som kund tycker jag egentligen det vore bättre att slopa alla kort och sänka priserna istället.

Men jag kommer tillbaka till H&M, som aktieägare tar man del av värdestegringen och en bra utdelning, den kan man se som en extra bonus. Ändå äger jag inga aktier i H&M, det ska jag ta under omprövning.

Den här veckan blir det inga affärer gjorda. Jag åker söderut några dagar och är tillbaka i slutet på veckan.

9 kommentarer:

Anders I sa...

Har du missat att Coop återinför återbäring i hela landet from 1 dec??
Handlar man för 1999 kr får du 1%, handlar du för 2000-2999 kr får du 2%, mellan 3000 och 3999 kr får du 3% och mellan 4000 och 4999 kr får du 4% i återbäring.
Betalar du med MedMera kortet får du 1% mer i återbäring.
Den 1 feb får man den första återbäringen, sedan kommer den att fås den 3:e varje månad !
Har du MedMera VISA får du 0,5% i återbäring på alla köp utanför Coop! Hos samarbetspartners tex Expert,KappAhl, Akademibokhandeln m.fl får du 1% återbäring.

Anonym sa...

För att sammanfatta så handlar du på Coop för 4000 kr i 5 månader (totalt 20.000kr) får du totalt 1000 kr tillbaks - i reda pegar, dvs inte i rabattcheckar.
http://www.coop.se/MedMera-kortet/Medlemsaterbaring/

Douglas sa...

Vill tacka för en väldigt, väldigt bra blogg! Jag är aktiv inom unga aktiesparna & du skulle verkligen vara en drömgäst!Särskilt för en aktiekväll för bara tjejer/kvinnor.
Återigen, ett stort tack för bloggen!
Bästa Hälsningar /
Douglas

Signs sa...

Hej,

grattis till micronic - bra början efter AFV reken! Du verkar ha bra näsa för bortglömda doldisar.

Jag tittar på en annan lågt värderad doldis- NPS nordic service partners. Försöker bilda mig en uppfattning om den är köpvärd. Enligt remiums senaste analys betalas den till ca 4 och 3 ggr rörelseresultatet för 2011 och 2012 och tycker det ser bra ut också på ägarsidan med mkt branschkunnande i största ägaren.

Är inte precis en älskare av deras produkter, men försöker lägga det åt sidan och titta på företaget som en potentiell bra placering.

Vore intressant att höra vad du tror?

mvh

Signs sa...

ledsen, skrev lite slarvigt, jag menade NSP såklart, inte NPS..

ds

finansmamman sa...

Hej Anders och Anonym,
Tack för att ni påpekar att Coop inför återbäring, här finns pengar att spara.
Jag tror också Coop kommer att få bättre fart på sina egna affärer och fler kunder.
Det finns ju förutom bonus många andra fördelar med korten som ni säger.Själv har jag bokat resa med rabatt via Medmerakortet och ICAkortet.

Hej Douglas,
Tack för din uppskattning!

Hej Signs,
Jag återkommer angående NSP, inget bolag jag följt.

finansmamman sa...

Hej igen Signs,

Beträffande NSP är jag lite tveksam. Jag tror att hamburgare kommer att få stark konkurrens av hälsosammare mat i framtiden, men det kan förstås dröja innan hälsotrenden slår igenom. På kort sikt kanske det finnas en del att hämta hem.
Visst är det gott med hamburgare ibland.

Anonym sa...

Om du har problem med att hålla ordning på dina bonuskort m m kan jag rekommendera en (svensk) tjänst som flyttar bonus- och klubbkorten till mobilen:

http://www.myclubcards.com

Signs sa...

tack för feedback om NSP, jag har investerat en mindre post, bra början men får se hur långsiktig jag blir.