7 februari 2011

Följer börsen mellan spackeltagen

Vilken härlig vinterhelg det har varit, strålande solsken, dropp från taket och fåglar som vårdrillar, kan det bli bättre?

Nu har jag inte hunnit känna så mycket på det fina vädret, bara stuckit ut huvudet några gånger, den mesta tiden har tillbringats inomhus bland spackelspadar och slipdamm.

Det går framåt med vår lilla ombyggnad, väggarna är på plats, men en hel del arbete återstår som målning och tapetsering. Att välja tapeter är inte det lättaste, vilket utbud! Hoppas dottern kan bestämma sig i veckan.

Micronic Mydata återhämtar sig från rekylen som kom efter rapporten, en analys idag i tidningen Börsveckan hjälper till. Börsveckan tycker utsikterna för Micronic Mydata ser lovande ut och att en aktiekurs på minst 25 kronor är motiverad. Aktien är upp cirka 4 procent just nu.

En annan aktie som går upp idag är Note. Enligt Di har fondbolaget Scientia, som följer insiders, utnämt Note till januaris insideraktie då tre insynspersoner har köpt aktier i bolaget under januari. Tidigare utnämningar har gått dubbelt så bra som börsindex men det är naturligtvis ingen garanti för upprepning.

Det ska bli spännande med den kommande rapporten. Jag köpte Note förra året, som en turnaround kanditat, än har det inte varit någon lysande affär, jag ligger just nu på plus minus noll. Med omstruktureringar och förbättrat konjukturläge hoppas jag bolaget är på rätt väg.

Idag håller jag ett öga på börsen varvat med några spackeltag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej
Förvånad blev jag när jag läste att du inte hade H&M i din portfölj......Nåväl undrar nu vad du väntar in för kurs för att börja införskaffa dem...Verkar stadig kring 210:- i o m att utdelningen ger stöd för "ras". Vad anser du och hur tänker du i denna fråga...

Lycka till med tapetseringen-jo du... finns en del att välja på ..sist det tapetserades hos mig gav den kvinnliga parten "upp"...
så jag fick ta beslutet :-)...blev lyckat(alla nöjda) nu efteråt.

finansmamman sa...

Hej,
Det är många aktier jag gärna önskade att jag hade i portföljen, men man kan ju inte köpa allt.

Jag känner ingen brådska med H&M, tror att börsen kommer att röra sig sidledes en tid, H&M ev. ned.
Jag har inte satt upp någon kurs för köp i H&M, beror lite på hur världen och börsen ser ut i övrigt.

Ja, det är nästan så man ger upp med tapetval, men vad man än väljer så blir det ju väggarna snyggare än tidigare :)

Anonym sa...

Hej,
Hur hanterar du risken i dina aktieköp? I det här fallet tänker jag på din Note-affär som du införskaffade förra året.Du nämner att det hittills är en +/- 0 affär. Sätter du någon limit för hur mkt en aktie får tappa efter att du köpt?

finansmamman sa...

Hej,
Nej, jag brukar inte sätta upp någon limit utan tittar mer på faktorer som påverkar aktien.

Till ca 90% består min portfölj av långsiktiga innehav, ofta i välskötta stabila bolag.

Ca 10% använder jag till kortare affärer och s.k. kryddor.
Note tillhör kryddorna. När det gäller kryddor räknar jag med kurssvängningar och inget omedelbart kurslyft.