15 februari 2011

Lundin tar nya bolag till börsen

I vår tar familjen Lundin två nya bolag till börsen, ett diamantbolag och ett oljebolag, spännande. Diamantbolaget låter extra spännande eftersom inget liknande finns noterat i Sverige så vitt jag vet. Diamantgruvorna finns i Afrika.

Shamaran Petroleum, oljebolaget som Lundin avser att notera, borrar efter olja i Kurdistan i norra Irak.

I båda fallen är motivet för en börsnotering i Sverige att öka omsättningen i aktierna. Idag är aktierna noterade i Kanada, flera svenskar finns i ägarleden.

Det har ju klagats på att flera bolag har lämnat den svenska börsen och få har noterats. Bra då att vi får ett par nya bolag att handla med.

Jag ligger nu äntligen på plus när det gäller Note, en köprekommendation i Börsveckan gjorde sitt till, "aktien är för billig för att inte locka".

Banker och finanshus sågar Nokia ner till fotknölarna, aktiekursen ligger idag runt 57-58 kronor. Intressant nu att se om kursen parkerar sig där, fortsätter ned eller om den återhämtar sig när nyheten har lagt sig.

Det är snabba förändringar i mobil- och itvärlden, jag tycker inte man ska förkasta Nokias och Microsoft samarbete, även om det ser mörkt ut för Nokia just nu.

Just nu funderar jag mest på hur det kommer att se ut för teleoperatörerna framöver. Idag kan innehavare av en smartphone med surfabonnemang ringa billigt eller helt gratis via internet, fler och fler appar dyker upp. Inget jag provat själv ännu, annat än med Skype vid datorn.

Det här kan ställa till det för mobiloperatörerna som får konkurrens, jag är spänd på att se hur man ska handskas med detta. Kommer viss trafik att blockeras eller släpps den fri? Hur kommer till exempel Tele2 att påverkas?

6 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forbjudet-blockera-internetsamtal

Bara något jag läste häromdan.

Anonym sa...

Jag har haft aktier i Shamaran i ca ett halvår.
Jättespännande aktie. Deras fält ligger i Kurdistan, i Irak, och omges helt av andra stora oljefält.
Dom har precis börjat borra.
Kurdistan fick i dagarna klart med regeringen i Irak att man får behålla en stor del av sina oljeinkomster i regionen.
Shamaran har stora internationella bolag som partners, och kursen är ca 100% upp, sedan jag köpte.
Deras hemsida är väldigt bra och informativ.

Anonym sa...

Tycker du också om Lundin Petroleum och Mining?

Anne

finansmamman sa...

Hej,

Tack för länken till dn.

Det låter lovande med Shamaran, ska studera hemsidan.

Anne, jag tycker både Lundin Petroleum och Mining är intressanta bolag.

Anonym sa...

Som jag förstår har du också ett innehav i Enquest. Hur ser du på bolaget nu när Lundinarna säljer för fulla muggar?
Känns lite omotiverat att kursen dyker mycket p.g.a. att de säljer av sitt innehav, eller vad tror/tycker du?
Tack för en bra blogg :)

finansmamman sa...

Jo, jag har också ett innehav i Enquest. Jag tror fortfarande på bolaget men ökar min vaksamhet.