9 februari 2011

Nöjd med rapporter och utdelningar

Nu rasar rapporterna in och det är nästan svårt att hänga med i svängarna. Jag har inte hunnit detaljstudera rapporterna utan mest skummat de jag är mest intresserad av, överlag tycker jag det ser bra.

De flesta av "mina" bolag har visat upp fina siffror och höjd utdelning. Utdelningen är alltid intressant, i år ser den ut att ge ett bra tillskott i kassan.

Till och med Swedbank delar ut bra i år och vem hade trott det när finanskrisen härjade som värst. Men nu är banken på fötter igen och uppdraget för styrelsen skiftar från att "rädda banken till att utveckla banken" enligt vd Michael Wolf.

Andra som delar ut bra är Tele2 som gör en rekordutdelning på totalt 27 kronor, inte illa. Min dotter träffade rätt som köpte några aktier i bolaget förra året, bra kursuppgång och på detta en rekordutdelning.

Hon är själv kund i Tele2 och flitig användare av mobilen. Kanske intresset för börsen vaknar nu, nja det är mycket annat som tar plats i en tonårings liv.

Ett bra sätt att få ungdomar intresserade av aktier är annars att peka ut bolag som de själva nyttjar eller förstår, som till exempel Tele2, H&M och Skistar.

Kinnevik är en vinnare på börsen idag. I och med Tele2:s generösa utdelning höjs förväntningarna på Kinnevik (som äger Tele2), kanske vankas en rekordutdelning även där?

Oavsett höjd utdelning eller ej tycker jag Kinnevik är intressant som bolag och jag kommer att öka på mitt innehav i bolaget med jämna mellanrum.

Jag noterar också en höjd utdelning i fastighetsbolaget Wihlborgs, men mest intressant är kanske att styrelsen föreslår en split. Bolaget redovisar en vinst efter skatt på 348 miljoner kronor för det fjärde kvartalet, att jämföra med fjolårets siffra på 127 miljoner kronor. Ett rejält lyft kan man säga.

6 kommentarer:

Padde sa...

Håller med om att det varit mestadels bra rapporter under rapportfloden. Själv ser jag fram emot Skanskas rapport imorgon då jag tagit rygg på Fredrik Lundberg där. Jag äger även Wihlborgs, för övrigt ett av mina absolut bästa innehav. Men hur räknar man här vilket kommer först spliten eller utdelningen? Är det 7kr i utdelning efter split kan det vara läge att öka i Wihlborgs.

Prudentia Et Temperantia sa...

Mycket nöjd med innehaven i H&M, Swedbank, Nolato och Bilia. Fina resultat och direktavkastningar.

Signs sa...

Kinnevik och Tele2 är fina innehav i portföljen - verkligen skönt att se att direktavkastningarna är över förväntad. Hoppas Skanska följer trenden i morgon, sedan hoppas jag också mkt att Haldex slår till med rekordutdelning efter försäljning sitt bolag. Också mkt nöjd med att flera av mina större innehav i mindre bolag nu delar ut mkt bra, tex Homemaid som ger över 4% och guldklimpen Precio Systemutveckling som bör dela ut över 6%. En annan spännande högavkastare som jag köpte nyligen är lilla Medirox som bör ge ca 5-6% men där är det svårt köpa några vettiga volymer, likviditeten är närmast obefintlig.

mojo sa...

"Tapetserare" mojo här :)
- Kinnevik ja....väntade i våras/somras på en kurs 140:-...blev aldrig ngt köp........nu undrar jag vad du anser,,,lade in idag ett litet begynnelse-köp på 145:
ska jag annulera det och avvakta morgondagen....känner en viss känsla för den aktien,,,,tänkt som minst ett 5-årigt innehav. Jovisst inte kan du besluta åt mig -fast en åsikt hoppas jag du kan ha :)
Ps Fri sikt mot en å
är lika bra som en åsikt ds
Visst är det vacker prosa :)

finansmamman sa...

Tack för kommentarer,

Padde,
Utdelningen räknas förmodligen på "gamla" antalet aktier, därefter split.

Signs,
Spännande småbolag du har i portföljen.

Mojo,
Ja, fin prosa tapetseraren, men du får allt bestämma själv när du köper :)

Kristofer sa...

Vet någon var man kan hitta en lista på svenska bolag som delar ut mest pengar (procentuellt). Inte bara under 2011 utan också tidigare?