17 februari 2011

Ratos aktie splittas

Nu är vår lilla ombyggnad klar, en viss vånda vid tapetval annars har det löpt på bra. Men nu är tapeterna på plats med lyckat resultat. Nu återstår städning sen börjar det roliga, att inreda. Det blir nog en tur till Ikea i eftermiddag, dottern är ivrig att flytta in i sitt nya betydligt större rum.

Själva har vi fått krymt utrymme, men jag kan inte säga att jag saknar de större ytorna, huset utnyttjas bättre nu och alla är nöjda, det är viktigast.

Jag har accepterat Galdermas bud på Q-Med och säger adjö till den aktien. Tråkigt på sitt sätt, det har varit en trevlig och lönsam resa men nu ser den ut att ta slut. Men det finns många andra intressanta bioteknikaktier att placera pengarna i, det ska jag fundera över.

Rapporterna fortsätter att strömma in, idag lämnar bland andra investmentbolaget Ratos sitt bokslut, ett av mina favoritbolag. Vinsten ökar, utdelningen höjs och en aktiesplit föreslås. Aktiespliten 2:1 innebär att varje nuvarande aktie delas upp i två.

Det förändrar egentligen ingenting mer än att det förstås blir fler aktier i bolaget och att priset på aktien halveras. Men det ger en psykologisk effekt, det är lättare att handla en aktie som inte känns dyr.

Sen är min erfarenhet att aktiekursen ofta smyger uppåt igen och att man som aktieägare brukar tjäna på en split.

Hoppas nu att fler hittar till Ratos som är ett kvalitetsbolag med bra ledning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ratos har glatt mig sedan 1980 då jag köpte mina första aktier i bolaget. Men med toppar och dalar, naturligtvis. Min tilltro till dagens ledning är stor sedan 1999 eller straxt efter! Helt enkelt för att jag vet att den bör vara stor med facit i handen. Det är bara att läsa rapporterna och lyssna till Arne Karlsson. Har sett det stora elefanterna dansa...

Anonym sa...

Är också väldigt positiv till Ratos på sikt, har ägt en mindre post ett par år. Utmärkt historik, en ledare som gör ett mkt kompetent intryck och framför allt en bra affärside´ enligt mitt tycke.

Har även en kommentar till bloggen som så. Hur kommer det sig att Finansmamman väljer att mörka sin portfölj? Varför bara visa "valda delar"? Ger ett lite oseriöst intryck tycker jag...

Anonym sa...

Bästa Finansmamman!

Villkoren för spliten är 2:1 dvs två nya aktier på varje gammal.
Ditt innehav ökar mer än vad hittills trott.

Med vänlig hälsning

Luddes farfar

finansmamman sa...

Tack för kommentarer!
Vi får hoppas att Ratos fortsätter i samma spår framöver.

Jag skriver i bloggen om alla mina innehav även om de inte finns med under "valda delar".

Ludde,
Lite osäker på vad du menar, men en split 2:1 betyder att aktien sannolikt delas upp i två.

Roadrunner sa...

Jag har för mig att du sålde q-med när den hade "parkerat sig" kring 67 kronor?

finansmamman sa...

Jag har gjort fler affärer i Q-med.