8 mars 2011

Köper Probi

Bioteknikbolaget BioGaia som utvecklar och säljer probiotiska produkter har verkligen varit en bra investering, aktiekursen är stadigt uppåt. Bolaget växer kraftigt och ingenting tyder på att tillväxten mattas, potentialen är stor. Jag behåller mina aktier i bolaget.

Probi däremot har inte samma fina utvecklingskurva på börsen. Bolaget går på intet sätt dåligt, tvärtom visar Probi en bra tillväxt i både omsättning och resultat.

En rad nya avtal har slutits under året, varav det mest intressanta är det tioåriga licensavtalet med Danone gällande Proviva. Ett första steg är att relansera juicen i Finland sen kan en internationell lansering komma ifråga.

Probi har även lanserat kosttillsskott, ProbiMage och ProbiFrisk i samarbete med Bringwells. Produkterna finns att köpa på apotek och i hälsokosthandeln. Lanseringen har varit lyckosam och försäljningen har slagit prognoserna. Jag noterar att på "mitt" apotek har produkterna fått en framskjuten placering.

Osäkerhet råder fortfarande runt de krav som EFSA ställer på klinisk dokumentation när det gäller att få ett godkännande för hälsoprodukter. För att förstärka den kliniska dokumenationen har Probi beslutat att göra vissa kompletterande studier.

Probi räknar med att lämna in ansökningar för godkänt hälsopåstående för sina produkter tidigast runt årsskiftet 2011/2012.

Jag tycker nog att framtiden ser gynnsam ut för Probi, probiotika ligger i tiden och hälsotrenden hjälper till. Läs här vad jag skrivit tidigare om Probi.

Aktien har stått och stampat en tid, jag tror på uppgång och har därför köpt in mig i bolaget. Så nu har jag tre probiotikabolag att följa, BioGaia, Probi och Ellen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Noterade ditt inlägg kring Ironroad. Vore intressant att läsa din åsikt idag efter nyhetsflödet som kommit den senaste tiden

Anonym sa...

Probi? Lite trögt för företaget med viss försäljning i USA. Kraftig konkurrens på marknaden. Ja--kanske. Tittat på catella. ser bra ut! Om kapitalförsälkring. Lägger Du aktier där? Jag själv ambivalent men köpt o sålt några mer kortsiktiga aktier. Köpte nordic mines igår mht bra analys. Hej. PS Fantastiskt bra blogg.

finansmamman sa...

Hej,
Skrivit lite om Ironroad idag.

Jag använder oftast min vanliga depå. Kul att du gillar bloggen.

Anonym sa...

Tack för Ditt svar. Förstår att Du har kapitalförsäkring och använder både ock. Vi får väl se hur väl det nya förslaget ser ut.Många nackdelar mek kapitalfs pga uteblivet förlustavdrag men nu under 2011 och förhoppningsvist aktieuppgångar så kan fördelarna vara ok. Lite "lustigt" att Placera Nu har tagit din blogg till sitt hjärta men det får en o annan att undra!/ Hej Th