7 april 2011

Givande besök hos Skagen Fonder

Nu blir det stopp för massbyten inom ppm, bra. Flera fondbolag har hotat med att dra bort sina fonder från ppm om inte massbyten stoppas, fondbolagen har svårt att hantera de stora köp- och säljorder som plötsligt ska genomföras, i förlängningen drabbar det övriga fondsparare.

Skagen Fonder är ett bolag som varnat för att fonderna skulle tas bort om inga förändringar vidtogs, nu hoppas jag de blir kvar i ppm så jag slipper byta fonder. Jag har Skagen Global och Kon-Tiki i min ppm-portfölj, jag är nöjd med utvecklingen.

Jag var på en träff med Skagen Fonder för någon vecka sedan, här fick vi färska data presenterade, lite om försäljningar och nyinvesteringar och hur man ser på framtiden.

Fondbolaget har vänt blicken mot USA. Där har småbolagen redan stigit kraftigt, men de större bolagen främst inom it, verkstad och läkemedel har inte hängt med. Investeringar har gjorts bland annat i Microsoft och Citigroup som bolaget finner undervärderade.

Läkemedel är heller inte en bransch som står högt i kurs just nu, där har investeringar gjorts i schweiziska Roche, ett bolag man tror kan ge mycket framöver.

Intressant att höra Skagens resonemang runt sina investeringar, man får en hel del tips. Vill man inte investera i Skagens fonder kan man ju alltid bygga sin egen fond.

Jag blir även nyfiken på alla norska bolag som är inriktade mot råvaror, energi och shipping, alla heta branscher. En marknad jag ska titta närmare på.

För den som är intresserad av fonder kan Skagen Vekst vara ett alternativ, fonden placerar 50 procent i Norge. Själv ska jag försöka plocka ut någon eller några aktier på norska börsen.

8 kommentarer:

Frihetsblogger sa...

Använder mig själv av skagens fonder i både ppm och den egna portföljen. Den tråkiga biten är att dom är medvetna om sina prestationer vilket även avspeglar sig i deras avgifter

mojo sa...

Hej
jo själv varit intresserad av att placera i ngt norskt företag..t e x Statoil. Finns mkt där som bör vara aktuella nu och i framtiden inom shipping osv. Tog för en tid sedan kontakt med Swedbank och dröm om min förvåning när jag fick höra deras courtage, kunde iofs undvikas om du betalade en månadsavg(utöver den vanliga för internethandel) fast även den hög enl mig.Berkshire Hattaway hörde jag mig själv säga - vad skulle ni ta för att köpa dem åt mig ? - lång tystnad i telefon( sedan frågan - vad är det?) - ändå en sk personlig rådgivare - som återkom senare med uppgift om kostnaden..jag har nog inte hämtat mig än eft det svaret :)Därför undrar jag var och hur du köper dina aktier t ex Norska ?

Anonym sa...

Betr Norge så har jag två som jag är mycket nöjd med:
Marine Harvest och Seadrill.
Bra kursutveckling, fyra höga utdelningar per år, och intressanta brancher.
Handlar via Avanza, i en KF, och bet 39:- i curtage.

Padde sa...

Igår var jag och lyssnade på Lennart Israelsson. Det var en mycket inspirerande kväll. Han är en stor förebild för mig och sedan jag börjat läsa din blogg har du faktiskt också blivit en av mina stora förebilder. Lennart nämnde igår lite krav han hade för att investera i en aktie. T ex aktien ska ha en direktavkastning på 4-5%, ett p/e tal på 5-15. Sen nämnde ha att aktien gärna ska ha ett starkt kassaflöde, nu undrar jag som amatör hur kan man på ett enkelt sätt kolla upp kassaflödet? Finns det några nyckeltal för kassaflödet exempelvis? Tacksam för svar. Ha en trevlig helg ;)

finansmamman sa...

Hej alla,

Till Frihetsblogger,
Håller med om att avgifterna är höga, men ändå reducerade i ppm. Är avkastningen bra kanske en investering lönar sig ändå, trots höga avgifter.

Till mojo,
Via nätmäklare, du kan handla det mesta till lågt courtage, prova Avanza eller Nordnet.

Till anonym,
Tack för tipsen, har tittat lite på Marine Harvest, intressant med hög direktavkastning.

Till Padde,
Ja, Stinsen inspirerar, långsiktighet lönar sig.
I årsredovisningen kan du hitta en kassaflödesanalys (betalningsflöden) som visar alla in- och utbetalningar som gjorts under året. Där kan du utläsa om bolaget har tillräckligt med pengar för att hålla igång verksamheten.
Önskar också dig en trevlig helg!Kul att du gillar bloggen.

Anonym sa...

Hej,

Jag saknar värdeutveckling för portföljen under 2011. Har du alla redovisade aktier från 2010 kvar?

Bästa hälsningar,
Adriana

Anonym sa...

Bygga sin egen fond - tycker jag var det mest intressanta i dagens inlägg. Det skulle vara spännande att starta ett fondbolag. Har du några erfarenheter av sådana saker? /diggyjii

finansmamman sa...

Hej Adriana,
Uppdatering kommer, jag har alla aktier kvar.

Anonym,
Nej, jag har ingen erfarenhet av det. Det jag menar är att man kan kopiera delar av innehavet av en fond man gillar och på så sätt bygga sin egen.