25 maj 2011

Politiker nonchalerar framtida väljare

RBS Bank lanserar nya Mini Futures allt som oftast, senast ut är de amerikanska teknikbolagen Apple och Google.

Apple har ju haft stora framgångar med sina produkter, mobiler och läsplattor, världen över och aktien har stigit kraftigt. Google visar också upp en fin tillväxtkurva.

Nu kan man som sagt investera i upp- eller nedgång med hävstång i bolagen, minilong eller minishort. Ingenting som jag planerar att handla med just idag men kanske i framtiden.

Wihlborgs har gjort en split 2:1 och jag har fått dubbelt så många aktier. Kursen har förstås halverats så ingenting är ju förändrat egentligen, mer än att jag har fått fler aktier. Men är man långsiktig brukar splittar vara lönsamma.

Som väntat tappar Hexagon idag när två storägare säljer aktier för att betala av på lån. Jag fick ändå intrycket på stämman att det här är två starka ägare med stort fokus på Hexagon, sen får man heller inte glömma att det finns köpare till posterna som vill göra bra affärer. Jag tror kursen återhämtar sig framöver.

Affärsvärlden tycker VBG är ett undervärderat bolag och tror att kursen kan stiga till 150 kronor på ett års sikt. Bolaget har en bra marknadspositon i lönsamma nischer och en stark balansräkning. Idag är aktien upp 3,75 kr, en bra början. Läs här mina tidigare inlägg om VBG.

Det är dags för prao i skolan. Min son som är intresserad av politik har på olika vägar och ett flertal gånger kontaktat lokala politiker för en praoplats men utan framgång, istället har han nonchalerats totalt.

Jag förstår att prao inte har högsta prioritet hos politikerna men nog kan man kosta på sig ett svar. Det förvånar mig att man inte visar större intresse för sina framtida väljare, för som min son påpekade, i nästa val får han rösta. Det lär knappast bli något kryss för berörda politiker.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte att din son nonchaleras utan snarare att du inte riktigt förstår hur en politiker arbeter. Att vara politiker är ju inte ett arbete i den bemärkelsen och knappast ett jobb 8-17, där den ena dagen är den andra lik. Jag är själv kommunpolitiker och skulle inte kunna ta emot en praoelev.

Däremot kan din son säkert få delta på vissa möten som kommunfullmäktigt eller nämndsammanträden men då ska du inte kontakta politiker utan istället kontakta tjänstemän på berörd förvaltning.

Mvh
/Magnus

Anonym sa...

Politiker och journalister är i allmänhet usla på att svara på mejl. Jag har till exempel haft större framgång med att få svar från Börs-VD:ar på large och mid cap bolag än från journalister och riksdagsledamöter.

Däremot håller jag med Magnus om att det vore lämpligare att kontakta tjänstemän snarare än politiker. Politiker är ett förtroendeuppdrag, tjänsteman är ett jobb.

mfdl80 sa...

Jag antar att ni inte bor i Malmö eller i närområde för annars vet jag en plats där han lätt kunnat få en prao-plats.

Angående Haldex, jo, har själv funderat på att gå in men tänkte vänta efter uppdelningen.

Tror Haldex eventuellt kan bli en bra investering på sikt.

finansmamman sa...

Hej Magnus och Anonym,
Jag förstår att det kan vara svårt att ta emot prao som politiker, men ett svar hade varit uppskattat, oavsett ja eller nej.

Tack för informationen om vart han bör vända sig för att få en inblick i det politiska livet.

finansmamman sa...

Hej mfdl,
Det var snällt, men vi bor alltför långt ifrån Malmö.
Det kan vara svårt att veta vad som är bäst angående Haldex,om man ska gå in nu eller efter uppdelningen.Själv har jag redan Haldex och tycker att det är bäst att öka redan nu.

Anonym sa...

Mitt svar förövrigt främst för att visa att jag delar din frustration om politikers mejlvanor.

Stefan Hanna i Uppsala är däremot grymt bra även om han är väldigt upptagen och svarar kort.