16 maj 2011

Smått och gott från Avanzadagen

Det har varit problem med bloggplattformen några dagar, mitt senaste inlägg om Avanza Forum har ramlat bort och en del kommentarer raderats. Jag hoppas det ska fungera idag.

På Avanza Forum diskuterades aktuella ämnen som skuldkrisen i Europa med Grekland i spetsen, budgetunderskottet i USA, Kina, råvarupriser och mycket mer. Grekland är åter i fokus, regeringen har svårt att få folket med sig och det gör det ännu svårare att lansera nya sparåtgärder, även om det är ett måste.

Bland experterna på Avanza Forum rådde det delade meningar om utvecklingen av världsekonomin. Någon menade att Kina har enorma muskler, samtidigt varnade någon annan för en hård inbromsning i Kina som kan slå mot svenska företag.

Även om det ser bra ut för Sverige tyckte SEB:s chefekonom Robert Bergqvist att vi skulle vara ödmjuka inför framtiden eftersom vi är en del av världen. Där håller jag med.

Börspanelen andades både optimism och pessimism, någon trodde på sektorrotation mot mer defensiva aktier som medicin och hälsa. Det kan stämma, Astra har börjat röra sig uppåt, så även Getinge och Meda.

Roligt också att några av "mina" bolag fanns med bland köptipsen, som Hexagon, Hexpol, Probi och även den just nu ratade aktien Nokia. Se övriga börstips här.

Intrycket av dagen var att det råder stor osäkerhet på marknaden och att det kan bli en skakig resa på börsen framöver, sen får man förstås dra sina egna slutsatser.

6 kommentarer:

Christian sa...

Hej!
Jag har skrivit till dig innan och läser alltid din blogg och följer dina tips. Jag tackade dig här om veckan för tipsen runt minilong köp i ericsson.
Nu är det så att jag har en gammal försäkring som faller ut den 1/6 och ger mig ca 400 000 att placera.
Så jag är egentligen bara intresserad om du har tid att ge mig några tankar eller tips vad du kunde tänka dig ha gjort med dem. Det är inga pengar jag behöver så de kan placeras på ganska lång sikt.Jag vill placera en stor del (om inte allt) i aktier. Min portfölj idag består av:
SEB
HANDELSBANKEN
SKF
ABB
HM
PEAB
SKANSKA
KINNEVIK
CLEAN TECH EAST
ARTIMPLANT
APPLE
CITIGROUP.

MVH

Christian

Anonym sa...

Hej! Jag var också på Avanzadagen och fick en splittrad bild. Det finns många orosmoln. Ena stunden tänkte jag att nu säljer jag mina aktier och den andra stunden tänkte jag att jag ska göra en del rokader. Det finns en del som är negativa till fonder. Är du det också?
Hälsningar
Kristina

finansmamman sa...

Hej Christian,
Jag ger generellt inga köpråd utan delar med mig av mina tankar om olika aktier och värdepapper.
Jag tycker du har en aktieportfölj som är väl diversifierad.

Hej Kristina,
Håller med om att bilden är splittrad.
Jag investerar inte i fonder, jag vill själv göra investeringar i olika bolag, samtidigt slipper jag avgiften.

Avanza Bank sa...

Hej!

Vad kul att ni diskuterar Avanza Forum. För de som inte har sett eventet eller vill se det igen så finns det möjlighet att se hela kvällen i repris på webben.

Avanza Forum

Hälsningar,
David
Avanza Bank

Anonym sa...

Hej! Du har en framgångsrik portfölj och vad jag förstår ett antal bolag med mer långsiktigt fokus. Vilka bolag skulle Du vilja satsa på om Du var i situationen att börja ditt sparande idag med siktet inställt 5 år framöver. Hej Arne

finansmamman sa...

Hej Arne,
Mitt innehav passar även in idag på en långsiktig (minst fem år) portfölj.