30 maj 2011

Trådlös medicinering, framtidens melodi?

Riktigt ruggväder idag, det blir nog en hel del tid framför datorn.

Det blir en spännande vecka då Grekland kommer att stå i fokus, förhandlingarna fortsätter med de internationella långivarna och väntas vara avslutade i veckan. Vi får hoppas på det bästa, även om jag tycker att det ser rätt mörkt ut just nu.

Jag nämnde MedicPen i förra veckan. Det är ett medicitekniskt bolag som har utvecklat en datoriserad tablettdispenser, Medimi, i samarbete med läkemedelsindustrin. Medimi gör medicineringen säkrare och flexiblare, rätt dos vid rätt tillfälle kan man säga.

Telemedicin är ett snabbt växande område, man vårdar patienten i hemmet, alltså på distans.

Det intressanta är att MedicPen har tecknat en avsiktsförklaring med Ericsson som avser att integrera Medimi i sin satsning inom Mobile Health. Mobile Health var just en av framtidsprodukterna som Ericsson visade upp på sin bolagsstämma och som man tror mycket på.

Men det finns också risker med MedicPen som med så många andra små utvecklingsbolag. Det är liten omsättning i aktien, endast ett ben att stå på, så vitt jag förstår säljs endast en produkt, just nu genomförs en nyemission, den sista enligt vd, men det får man nog ta med en nypa salt.

Jag tänker inte köpa aktier i bolaget, men det kan vara värt att hålla ögonen på. För den som är intresserad finns företagspresentationen att lyssna till här.

Upptäckte när jag loggade in på Minpension.se att jag äntligen kunde se en sammanställning över min totala pension, utan att behöva mata in siffror själv.

Sammanställning på minpension.se är väldigt tydlig och bra, jämfört med de papper som kommer i brevlådan som jag måste läsa flera gånger för att förstå.

Den som är kund i Skandiabanken kan även se en sammanställning över den totala pensionen genom att logga in på banken. Kanske följer andra banker efter?

2 kommentarer:

Mattias Bengtsson Byström sa...

Kul du upptäckte att Minpension ger en tämligen tillförlitlig prognos, 95 procent av pensionskapitalet ingår och till årets slut hoppas vi att 97 procent ska ingå. Det är Statens Pensionsverk och KPA (kommunernas motsvarighet) som släpar efter...

Och precis som du skriver kan Skandiakunder logga in och se alla sina uppgifter samtidigt - även pension - via sin bankinloggning. Även www.pensionsmyndigheten.se/prognos använder distribuerad webb så du kan byta premiefonder och samtidigt kolla tjänstepensionen.

mvh /Mattias, pressekr på @pensionsmynd

finansmamman sa...

Tack för kommentar och info.