4 juli 2011

Glad åt uppgång i GHP och G5

En ny spännande börsvecka som öppnar med nyheter om G5 Entertainment. Investmentbolaget Traction investerar i G5 genom en riktad nyemission på 12,5 miljoner kronor, efter emissionen kommer Traction att äga cirka 7 procent av bolaget.

Det är goda nyheter, G5 får ytterligare kapital som gör att bolaget kan fortsätta att utvecklas i snabb takt. Det är också en form av kvalitetsstämpel att Traction går in i bolaget.

Samtidigt meddelar G5 att prognosen för januari-juni ligger fast och helårsprognosen för 2011 höjs med 4 procent. Nya prognoser lämnas sedan 15 augusti. Idag är G5 upp med 7 procent.

En annan aktie som äntligen börjat röra sig uppåt är Global Health Partner. Aktien har hittills varit ett riktigt sömnpiller, men sedan en tid tillbaka visar bolaget vinst och tillväxten ser god ut inom bolagets olika service lines.

Att starta och bygga upp nya kliniker tar tid och kostar pengar. Ibland stöter man på problem, som i Danmark, där antalet fetmaoperationer minskat på grund av kostnadsbesparingar.

Men i övrigt tycks verksamheten löpa som planerat och bolaget står fast vid tillväxtmålet som är 30 procent om året.

Jag tror fortfarande på GHP och känner stort förtroende för ledningen. Bolaget är dock i ett uppbyggnadsskede och man får se det som en långsiktig investering som förhoppningsvis ska bli lönsam i framtiden.

Här i skärgården fungerar fortfarande inte uppkopplingen till min Ipad, inte heller till mobilen och datorn krånglar sen den senaste uppdatering installerades. Det kanske ändå är någon mening med detta, man behöver inte vara ständigt uppkopplad, men gärna lite då och då.

Istället försöker jag läsa ikapp allt jag inte hunnit med hemma, en hel del affärstidningar men jag tänker även koppla av med några sommardeckare. Sen finns det förstås en hel del renoveringsprojekt att ta itu med.

4 kommentarer:

Christina sa...

Njut av skärgårdslivet! Jag tar också med mig uppkoppling till Husvagnssemestern som hägrar - men bara någon timme om dagen! Njut!

www.takeachanceonme.se

Anonym sa...

Hur gör man för att få en dräglig pension? Ppm valet jag gjort gör att jag ser pengarna minska ju mer jag sätter in. Dags för räntefonder kanske? Jag har sex år kvar till pension.
Tacksam för råd!

Anonym sa...

Vart finner du all din information? Har du några hemsidor eller tidningar som du alltid läser?

finansmamman sa...

Till Christina,
Hoppas du får en skön semester!

Till Anonym,
Undvik för höga avgifter.Vill du minska risken kan du mixa aktie- och räntefonder.

Till Anonym,
Jag läser de vanligaste affärssidorna på nätet och i pappersform, bolagens hemsidor, årsredovisningar, pressmeddelanden, nyhetsbrev och besöker en hel del börsevenemang.