8 augusti 2011

Garderar med Xact Bear

Efter sänkningen av USA:s kreditbetyg var det nog många som var spända på hur världens börser skulle reagera vid öppnandet idag. Till en början såg det lugnt ut, men på eftermiddagen kom raset, Stockholmsbörsen var bland de börser i Europa som tappade mest, trist.

Vi lär få leva med börsdramatik en bra tid framöver. För att lugna marknaden måste de skuldtyngda länderna visa att man kan hantera problemen, ta itu med sparpaket, sanera och få fart på ekonomin.

Men det är ju ingenting som sker över en natt, det blir nog fortsatt turbulent. Förhoppningsvis påskyndar nedgraderingen av kreditbetyget politikernas vilja att hitta en lösning på problemen.

Råden duggar tätt hur vi småsparare ska agera. Det finns naturligtvis inget givet svar, alla är vi i olika situationer. Hur ser fördelningen ut i mitt sparande, hur lång är sparhorisonten, behöver jag pengar, är jag belånad osv. Man får agera utifrån sin egen situation.

Sen får man inte glömma att placera på börsen är lite som att åka hiss, ibland går det upp och ibland ned.

Jag har garderat min portfölj till en viss del genom att köpa Xact Bear, förmodligen en av de mest omsatta börshandlade fonderna idag.

7 kommentarer:

Mårten sa...

Ja, helt lätt att veta vad som är bäst på sikt är det ju inte. Jag kommer nog köra på att snitta ner mig om börsen fortsätter nedåt här i höst. Man får ju hoppas bara att de berörda länderna vågar sanera sina ekonomier, främst för medborgarna i länderna.

mfdl80 sa...

Sitt still, omplacera vid behov, i övrigt lägg cashen på hög. Det blir turbulent i omgångar i åtminstone 10-12 månader till.

Men när det vänder upp, då går det snabbt vill jag lova.

Anonym sa...

Hur blev det egentligen med Astra Zeneca minisen? Gick den till stoploss?
Själv hoppade jag av alldeles för sent, vid 187:-.

/Janne

finansmamman sa...

Tack för kommentarer.
Janne, jag har också förlorat på minisen.

Anonym sa...

Ursäkta! Jag menar naturligtvis 287:- och ingenting annat.

mvh
Janne

SuidAkrA sa...

Hej, funderar lite på björnar själv men tycker dom är rätt dyra som försäkring räknat. Hur många % av portföljen försäkrar du så? Har du funderat på säljoptioner i omx som ett alternativ? Borde bli billigare då de har en sluttid.

finansmamman sa...

Hej,
Då marknaden är så svängig förändrar jag innehavet tätare än vad jag annars gör. Har inte använt mig av säljoptioner.