15 september 2011

Byter Bull mot Bear

Är det så här finansmarknaden ser ut?

Idag är det uppåt värre på börsen, marknaden blev lugnad av ett uttalande från Merkel/Sarkozy som säger sig vara övertygade om att Grekland stannar kvar i eurosamarbetet. Förmodligen är det ett tillfälligt lugn.

Fina siffror rapporteras från H&M som hjälper till att dra upp börsen, försäljningen i augusti överstiger förväntningarna.

Andra som rapporterar bra siffror är Volvo, lastvagnsförsäljningen steg med 35 procent i augusti jämfört med föregående år och ingen avmattning tycks vara i sikte. Två vinnare idag alltså.

Men oroligheterna lär fortsätta, börsen lyssnar mycket på rykten och det svänger fort. I det här läget är det svårt att utgå från värderingar på bolagen, det kommer i skymundan.

Just nu sitter jag med en Xact Bull som jag tänker sälja idag, känslan säger att det här rallyt tar slut ganska snart. Jag byter då till en Xact Bear.

Nu är det dags för höstens första gympapass, efter alla förkylningar som varit så måste jag försöka komma i form igen, konditionen är i botten och det måste det bli ändring på. Men först ska jag skumma igenom Di Dimension som kom i lådan i morse.

4 kommentarer:

André sa...

Intressant. Jag har gjort tvärtom börjar köpa Bull. Fler och fler inser att Eurokrisen är hanterbar, i alla fall för det närmaste kvartalet. VIX-indexet i USA är fallande. Med Bernanke och FED-besked nästa vecka tror jag på en uppgång till 970, kanske mer.
Efter nyår blir det ner igen...

Jim N sa...

Har köpte bear jag också, tog in dem i portföljen igår. Ut åkte HM, som haft en fin vecka.

Tror vi ska ner mot 910-920 igen i en första vända, sen får vi se.

Läste det du skrivit om Skistar i tidigare inlägg...även jag har sneglat på dem en längre tid, men tror att de kan falla en del bara det släpper, de har tidigare leget still runt 100, men börjar jobba sig ner mot 90. Få vi bara ett släpp så kan den fort ta sig nedåt. Fundamentalt känns det som ett högriskprojekt, högt belånade, osäker prognos för nästa vinter och mer långsiktiga projekt som vi inte vet vart de tar vägen, kan bli kostsamma i flera år innan de bidrar till resultatet.

Anonym sa...

Rena spekulationer det skulle lika gärna kunna bli default i Grekland och då kommer vi garanterat ner till 800 eller mer och sen vänder det upp inom någon/några månader.

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer!

André, det är möjligt att du har rätt.

Jim, tror som du att kostsamma projekt tar tid att visa resultat.

Anonym,ja det är osäkert åt vilket håll börsen kommer att röra sig.