6 september 2011

Mina "trygga" hamnar

Sajten Introduce.se som bevakar och genomlyser små och medelstora bolag har nu lanserat Ellen på sin sida, bland annat finns en färsk intervju med Ellens vd Monica Wallter att lyssna på.

På Introduce kan man även lyssna till Dibs Payments vd som förklarar vad som ligger bakom den svaga tillväxten det andra kvartalet, hur det går med satsningen på mobila tjänster och den internationella expansionen.

Igår mäklades en stor post i Probi, det är Skånemejerier som säljer hela sitt innehav. Jag gissar att det är Danone som har köpt aktierna.

I den här börsturbulensen hjälper det inte att bolagen visar upp fina siffror, de flesta följer med i börsnedgången.

Det kan finnas undantag, somliga kan klara sig bättre, som till exempel telebolagen, vi slutar inte att använda våra mobiler i första taget. I min portfölj ingår både Telia och Tele2.

Vi fortsätter även att köpa mat oavsett konjunktur, Axfood kan vara en bra placering. Den aktien ingår i min portfölj, den ger dessutom bra utdelning.

Hälsovårdssektorn är inte heller så konjunkturberoende, där har jag placerat bland annat i AstraZeneca och Getinge.

För att öka avkastningen har jag också satsat på högutdelande aktier. Jag hoppas alltså att min portfölj ska kunna hålla emot börsturbulensen något så när, men säker kan man förstås aldrig vara.

5 kommentarer:

Tord sa...

Kan du ge oss en uppskattning hur din portfölj klarade sig från sommaren 2007 till nyåret 2009 gick börsen (OMX30) gick ner med 55% (från ca 1300 till ca 550) så att vi sätta det i relation till det som du säger hålla emot börsturbulensen?

Windtalker sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Min investeringsstrategi liknar finnansmammans.Stabila bolag med hög direkt avkastning samt 10%kryddor.
Började handla med aktier 1980.Det tog 15 år att nå den första miljonen nästa tog åtta år.Idag efter senaste nergången är portföljen värd 3,4 milj.

Signs sa...

jag gillar Ellen och deras VD. Tycker de verkar jobba långsiktigt och vad jag vet har de aldrig gett några för vidlyftiga prognoser utan jobbar på målmedvetet. Gällande positivt kassaflöde så bör det inte ligga alltför långt fram i tiden. Ser också mkt fram emot vad de kommer att presentera i termer av nya produkter.

Tror inte man ska förvänta sig snabba kurslyft, typisk aktie där man måste ha minst 5 års horisont och utnyttja marknadssvängningar till att succesivt öka på bra nivåer. Hade hoppats på att turbulensen skulle ta ner aktien ytterligare men den verkar hyfsat motståndskraftig. Tyvärr får man väl säga..

finansmamman sa...

Till Tord,
Mellan tummen och pekfingret gick den ner ca 35% för att sedan vända uppåt under 2008.

Till Anonym,
Grattis till din portfölj, det krävs tålamod.

Till Signs,
Tror som du på positivt kassaflöde inom en snar framtid.Jag gillar också bolagets målmedvetna arbete, är övertygad om att det kommer att ge positivt resultat i framtiden.