8 september 2011

Ta rygg på insiders

Att se hur insiders agerar är alltid intressant, extra intressant i dessa oroliga tider. Insiders har ju en helt annan kännedom om sina bolag än vi småsparare som sitter utanför och försöker analysera efter bästa förmåga.

Att ta rygg på en insider behöver inte betyda att investeringen är säker, men ett insiderköp sänder ändå signaler. Men man måste komma ihåg att här investeras ofta stora pengar och långsiktigt, inga snabba klipp alltså.

En insider är storägaren i Bilia, Mats Qviberg, som under sommaren köpt flera poster i Bilia. Han ser uppenbarligen ett köpläge i bolaget. Vågar man ta rygg på Qviberg? Ja, varför inte, han är säkert revanschsugen och jag är ganska så säker på att han kommer tillbaka.

Från att tidigare nästan bara sålt Volvo har Bilia sedan en tid tillbaka breddat utbudet och säljer nu flera bilmärken. En stor satsning görs också på servicedelen. Det tror jag är riktigt, under en lågkonjunktur kan då bortfall i bilförsäljningen kompenseras med en utökad servicedel. Titta på Mekonomen!

Istället för att köpa ny bil i kärva tider servar vi den gamla, den nya ska förstås också in på service med jämna mellanrum. Och bilservice är dyrt.

Den senaste rapporten visar på ökad omsättning och med flera ben att stå på så kan bolaget kanske klara sig bra i en framtida lågkonjunktur. Värre var det under finanskrisen...

Då prioriterade jag bort Bilia, jag sålde mitt innehav. Sett i backspegeln hade det varit en mycket bättre affär om jag behållit aktierna.

Inga kommentarer: