13 september 2011

Tecken på annalkande lågkonjunktur

Idag har jag varit en sväng på stan, mycket folk som vanligt och det är svårt att se med blotta ögat att en lågkonjunktur är i antågande.

Men butikerna rapporterar minskad försäljning så uppenbarligen håller vi hårdare i plånboken, inte så konstigt med tanke på alla svarta scenarier som målas upp.

Ett tydligare exempel på att vi blivit försiktigare med investeringar kan jag se i vårt villaområde, här finns just nu många hus till salu.

Tidigare såldes husen ganska så omgående, men jag har noterat att det verkar svårsålt nu, flera hus har varit tills salu en längre tid.

Marknaden har stannat av, ingen vill riskera att hamna i rävsaxen med dubbla bostäder. Eller är det helt enkelt så att priserna är för höga, vi kanske måste ner på en rimligare nivå?

Aktiespararen uppmärksammar G5 Entertainment i det senaste numret. Med lansering av nya spel i en snabb takt, hög tillväxtpotential och en skyhög lönsamhet tycker man att G5 är en köpvärd aktie, men poängterar samtidigt den höga risken.

Läs gärna här vad jag skrivit tidigare om G5. Spännande bolag!

Jag ligger lite lågt med aktieaffärer just nu, jag väntar med spänning på vad som kommer att ske de närmaste dagarna. Men jag har i tankarna att köpa bankaktier som känns nedtryckta, men vem vet, de kanske är billigare imorgon?

3 kommentarer:

Per Penning sa...

Bankerna - en efter en - kräver nu att befintlig bostad säljs innan lånelöfte ges. Det kyler av bostadsmarknaden rejält.

nisse sa...

Det finns många aktier förutom bankerna,där man kan köpa det egna kapitalet för mindre än 1kr.Skog och stål t.e.x.Med skog får man ett visst skydd, om inflationen skulle börja dra iväg.Direktavkastningen i SCA närmar sig 4,5%

finansmamman sa...

Hej,
Per P. Ja, det bromsar hårt.

Nisse,
Har sneglat på SCA, tror det kan bli en bra placering.