27 oktober 2011

Köper minilong i S&P 500 index

Tidigt i morse kunde äntligen euroledarna presentera ett krispaket och vilken härlig start det blev på börsdagen. Nu är ju inte krisen löst i och med paketet, många detaljer återstår att sy ihop, men detta är ett steg i rätt riktning.

Politikerna har visat på handlingskraft och jag tror att man kommer att lösa krisen även om det tar tid.

Idag rapporterar Hexagon, resultatet motsvarade analytikernas förväntningar. Det har höjts en del röster om att Hexagon skulle vara illa ute och aktien har tappat en hel del. Kassaflödet har varit ett bekymmer, men det visar sig nu vara betydligt bättre än tidigare kvartal.

Tillväxten ser bra ut, skönt också att höra att bolaget inte ser någon avmattning i tredje kvartalet och att det fjärde kvartalet har börjat bra. Vd Ola Rollén påpekar dock att utsikterna för 2012 är betydligt mer svårbedömda. Jag fortsätter att tro på Hexagon och behåller mina aktier.

USA har kommit med en del positiv statistik på sistone och med krispaketet i hamn tror jag på uppgång. Jag har därför köpt en minilong i indexet S&P 500 och hoppas förstås på uppgång. Minilongen heter SP500P och har en hävstång på 5,70.

Efter att ha fräschat upp sonens rum och gjort en mindre ombyggnad har nu turen kommit till vardagsrummet.

Men här blir det endast ommöblering och komplettering med tv-bänk och bokhyllor. Ikea har fantastiska lösningar, men det tar tid att skruva ihop sakerna så jag ska återgå till monteringen nu.

2 kommentarer:

Signs sa...

du nämnde lilla Traveas i en av dina tidigare bloggar. ett bra tag sedan men du prickade in en riktig vinnare - upp ca 250% senaste året. Jag studerade den, köpte lite men drog mig tyvärr ur för tidigt. Tycker nog att den är väl dyr nu men bra gjort finansmamman att uppmärksamma den tidigt!

Idag glädjs jag åt ATH i Vitrolife och mkt stark rapport också från Vitec - OMX small caps kanske bästa bolag!

finansmamman sa...

Hej,
Ja, Traveas har gått starkt, synd att du sålde.

Vitec kommer återigen med en bra rapport och lever upp till förväntningarna, stabilt bolag.