4 oktober 2011

Vi spelar oavsett konjunktur

Spelutvecklaren G5 Entertainment lämnar en uppdaterad prognos för 2011, den ligger i linje med tidigare prognoser.

För helåret 2011 räknar man med en intäkt på 47 miljoner kronor, det motsvarar en omsättningstillväxt på 106 procent, jämfört med fjolåret.

Det är också intressant att ta del av guidningen inför 2012, bolaget har som mål att nå en omsättning på 87 miljoner kronor och en vinst per aktie på 3,20 kronor, tillväxten fortsätter.

I nyhetsbrevet står även att läsa att G5 Entertainment nu, bara tre månader efter lanseringen av sina spel på androidmarknaden har avancerat till den största utgivaren av casualspel för android. Spelen har laddats ner över 4,6 miljoner gånger.

Kursen har legat still ganska länge, prognoshöjningar har uteblivit som vi annars blivit vana vid. Kanske guidningen för 2012 ger aktien ett lyft. Ett spännande bolag, men riskfyllt förstås.

Jag har ökat på mitt innehav i Alfa Laval. Bolaget har flera ben att stå på och en stor exponering mot Asien, vilket kan vara en fördel om konjunkturen viker i övriga världen.

Med en ökad miljömedvetenhet och stora energisatsningar runt om i världen, ökar också efterfrågan på Alfa Lavals produkter som ligger helt rätt i tiden.

Jag brukar köpa till aktier i Alfa Laval lite då och då, ett kvalitetsbolag med bra ledning. Bolaget ingår i min långsiktiga portfölj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om G5 håller prognosen för 2012 och indikerar fin vinsttillväxt för 2013 skulle jag tro att marknaden successivt värderar upp vinsterna.
Idag handlas man på p/e 11 för p2011 och p/e 6 för p2012. En värdering på 15 gånger vinsten + nettokassa borde en rimlig värdering att ligga på.
Kurser runt 50kr är med andra ord fullt möjligt 2012.
Uppköp är ett annat möjligt scenario.

finansmamman sa...

Ja, jag tror också att det är fullt möjligt.