25 november 2011

Önskar en trevlig första advent!

Det här var en riktigt tråkig vecka på börsen, mest negativa nyheter. Det går trögt med en lösning på eurokrisen, ja, det är naturligtvis ingenting man löser över en natt.

Vad man önskar se är dock små steg framåt med fortsatt tryck på de skuldsatta länderna tills man ser att konkreta åtgärder har genomförts.

Är kanske euroobligationer lösningen eller ska man helt enkelt låta ECB trycka nya pengar? Frågorna är många och innan euroländerna kan visa upp en enad sida lär börserna fortsätta att vara oroliga.

Gruvbolagen har det tufft på börsen med sjunkande råvarupriser. Flera mindre gruvbolag har varit haussade på börsen, många gånger bygger det på förväntningar och förhoppningar.

Lappland Goldminers lägger nu ner ett av sina guldutvinningsprojekt och aktien sjunker rejält och det är risk att andra mindre gruvbolag dras med.

Det är ingen bransch jag valt att satsa pengar i, dels är jag för lite insatt och sen känns den lite väl riskfylld. Jag överlåter den branschen till min man som är mer våghalsig. Men som med alla aktier finns det möjlighet till uppgång, det gäller bara att välja rätt aktie.

Nästa vecka ska jag se över min aktiehandel, det gör jag i och för sig löpande, men i och med att året närmar sig sitt slut är det dags att skatteplanera, att kvitta vinster med förluster.

Det är ju inget man behöver tänka på som innehavare av kapitalförsäkring men för mig med en vanlig depå är det högst aktuellt.

Nästa år får vi ett alternativ till kapitalförsäkringen, i veckan klubbade regeringen igenom det nya investeringssparkontot, ISK som ska börja gälla från och med 1 januari 2012. Om jag öppnar ett konto eller ej ska jag ta ställning till när jag klarat ut de frågetecken jag har.

Nu ska adventsstjärnan upp!

2 kommentarer:

börspappan sa...

dina kommentarer är kloka-mer behöver väl inte säjas?

finansmamman sa...

Tack!