17 januari 2012

Är nästa bubbla bopriserna?

Idag slår SCA till med en storaffär, den största i bolagets historia. SCA säljer sin förpackningsenhet till ett brittiskt bolag och ska nu fokusera på mjukpapper. Aktien är upp cirka 10 procent och toppar vinnarlistan idag.

Jag återkommer till Skagens konferens. En inbjuden talare var Yaleprofessorn Robert Shiller, skapare av USA:s boprisindex Case/Shiller och känd för att ha förutspått it- och subprimebubblan.

Är nästa bubbla bopriserna? Ja, det är något att fundera på efter att ha lyssnat till Robert Shillers föreläsning.

Huspriserna har i stort sett legat stilla i cirka 100 år för att sedan lyfta rejält de senaste 20-30 åren, detta illustreras med ett index där kurvan pekar rätt upp i himlen runt 1990-talet. I takt med att vi lånar allt högre belopp så har huspriserna fortsatt upp.

Kurvan har vänt nedåt i USA och Shiller menar att det kommer att fortsätta ned. Men i Sverige pekar kurvan fortfarande uppåt. Vad beror det på? Det är knappast brist på land konstaterar Shiller som blickat ut under inflygningen till Stockholm.

Eftersom huspriserna gått stadigt uppåt i 20 år, många unga har endast upplevt uppgång i priserna, tar man det för givet, att så ska det vara, huspriserna går alltid upp. Ungefär som börsen, har man bara upplevt uppgång är det nära till hands att tro att uppgång är det naturliga.

Det är ju inte säkert att Robert Shiller får rätt, men efter att ha sett kurvorna får jag mig en tankeställare, som Shiller sa, "svensken kanske ska sälja huset och köpa en fastighet på landsbygden istället".

Kommer det en korrektion på huspriserna? Idag läser jag i Svd att priset på bostäder faller.

6 kommentarer:

Johan sa...

Hej. Var hittar du schillers tal? Jag ser det inte på Skagens sida...

finansmamman sa...

Hej,
Jag ser att länken till just Shillers tal är borta nu. Har efterfrågat den, vi får se om den dyker upp.

nisse sa...

Hans uttalande stämmer in på mig,sålde i Stockholm och flyttade till småstad i norrland.Fördelar 10 min till jobbet i stället för 45min.Köpte bostadsrätt för en tiondel av den vi sålde.5 min gångväg till pistat motionsspår,ser milsvida skogar från vardagsrumsfönstret,dit man kan åka med snöskoter direkt hemifrån.Efter två år längtar jag inte tillbaka.

Anonym sa...

Hej! Vad anser du om att flytta aktier till det nya ISK, det är ju bra att få över aktier med hög direktavkastning?

börspappan sa...

jaha? men då måste jobben flyttas ut på landet, men dom flyttas till kina tycks det! vi ska alltså plocka bär utan lön som thailändare och rumäner får göra-man förvånas ständigt över amerikanarnas naivitet....

finansmamman sa...

Till Anonym,
Det går att flytta aktier till ISK, men det räknas som en försäljning, alltså reavinsskatt om du gjort vinst.
I år är skatten låg på ISK pga låg statslåneränta, den kan komma att höjas genom åren. För att det ska vara lönsamt med ISK måste avkastningen ligga över, du får betala schablonskatt även om placeringarna gått med minus.
Det är lite av en smaksak, det finns inget rätt eller fel. Själv flyttar jag inte gamla innehav till ISK utan nöjer mig med nya innehav. Sen kontrollerar jag år från år om ISK kan vara lönsamt.