25 januari 2012

Köpläge i Ericsson?

Investor har rapporterat, inga större överraskningar annat än att utdelningen höjs mer än väntat, från 5 kronor till 6 kronor. Det tolkar jag som att vd Börje Ekholm ser relativt ljust på framtiden. Investor har gjort investeringar i sina kärninnehav under året bland annat i ABB, Electrolux och Ericsson.

Ericsson som för övrigt rasar som en sten idag, då resultatet för det fjärde kvartalet var betydligt sämre än väntat. Men utdelningen höjs, sett till hela året gör bolaget ett bra resultat, enligt vd Hans Vestberg.

Vad ska man tro om Ericsson, nästa kvartal lär gå i samma fotspår som det fjärde, det kan dröja innan operatörerna vågar investera igen. Men raset av aktiekursen kan ju också ses som ett köpläge. Jag behåller mina aktier i både Ericsson och Investor.


Det spekuleras i vem som kan tänkas bli socialdemokraternas nya partiledare. Jag ser med intresse fram emot fredag då vi förmodligen får veta hur processen ska gå till. Kanske valberedning gör ett bättre arbete denna gång...

De fyra mobiloperatörerna, däribland Tele2 som bildat ett gemensamt bolag för mobila betalningar har tecknat avtal med PayEx. Tanken är att den mobila betalningslösningen ska vara klar att användas till sommaren och tillgänglig för de flesta med mobilabonnemang.

Hur påverkar detta Seamless på den svenska marknaden? Intressant också att Kinnevik, ägare av Tele2, köpt in sig i Seamless. Garderade alltså.

Ja, det dröjer nog innan vi ser en standard för mobilbetalningar, hoppas bara inte det blir alltför trassligt för oss  konsumenter som antagligen får leva med olika lösningar en tid.

7 kommentarer:

Daniel sa...

Passa på och få ett bättre GAV-värde på dina senast inköpta Ericsson för 74:- genom att utöka innehavet?
Du kanske avvaktar 50:- nivån eller slår du till på 40:- som slutet på 2008?

Vad får dig att besluta om att öka på antalet Ericsson i din portfölj?

börspappan sa...

rena rean? klokt tänkt!

Anonym sa...

Hoppas på att det tas fram en öppen standard-teknik för mobilbetalningar som sedan olika företag kan bygga tjänster kring. Tror starkt på NFC då detta börjar läggas in mer och mer i telefonerna. Läste idag att ICA börjar utrusta sina betalstationer med NFC-teknik.

finansmamman sa...

Hej Daniel,
Jag bygger på min Ericssonportfölj med jämna mellanrum. Snittvärdet är lågt, några Ericsson köpte jag för många år sedan för 3 kr.
Jag ser sällan till enstaka kvartal, utan långsiktigt.Jag har svårt att tänka mig att telekom- och datautvecklingen går bakåt.

Anonym,
Läste också att ICA slutit avtal med Payex, känns som NFC har ledningen.

mfdl80 sa...

Ericssons nät vinner i längden, tror faktiskt på små köp under året. Den sticker iväg 2013..

Daniel sa...

Ok, Ericsson för 3:- är det sep-02 du tänker på då?
Justerat för splittar mm motsvarar dessa ingångsvärden nu 15:- om jag räknat rätt.

När du säger att du bygger på med jämna mellanrum, kan du vara lite mer specifik? Menar du "kalender-jämna-mellanrum" eller "vid-nedgångar-jämna-mellanrum"?

finansmamman sa...

Hej igen,
Ja, det kan stämma, har inte gjort någon exakt beräkning.

Jag bygger på när jag tycker det är lämpligt, beroende på hur likvid jag är och hur marknad och konjunktur ser ut. Inga exakta mellanrum.