19 september 2012

Aktiespararna bör prioritera sina medlemmar

Det har varit några händelserika dagar med Panaxia och Expert i konkurs. Panaxia verkar vara en riktig härva där kunders pengar blandats med företagets egna, ren förskingring och ingen har reagerat förrän konkursen är ett faktum. Jag tycker synd om alla företag som oskyldigt drabbas av konkursen.

Att någon skulle få stryka på foten i elektronikbranschen var mer väntat, här rör det sig om mycket hård konkurrens och en regelrätt konkurs.

Republikanernas Mitt Romney har hamnat i blåsväder igen, hans senaste nedsättande och skrämmande uttalande "hälften av landets befolkning är bidragstagande offer" enar knappast nationen, något som annars en president brukar sträva efter.

Mest skrämmande är att republikanerna har röstat fram Mitt Romney, jag undrar var republikanerna egentligen står efter alla märkliga och extrema uttalanden? Nej, nu blev det politik istället för börs.

Jag har under en längre tid stört mig på att läsa artiklar ur nya numret av tidningen Aktiespararen i andra tidningar innan jag själv fått nya numret i brevlådan. Om jag inte har helt fel så går tidningen att läsa på nätet på torsdag för att sedan ges ut på fredag, i min brevlåda hamnar den först på tisdag, inte bra.

Under tiden läser jag redan på fredag i pappersupplagan av Svd att det är ett "Intressant läge i Lindab", artikeln publiceras i samarbete med Aktiespararen och finns även i det nya numret av tidningen.

Aktiespararna borde prioritera sina betalande medlemmar och skicka ut tidningen i tid.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med. En intressant artikel av Peter Benson (i samarbete med Aktiespararna som det hette) fanns att läsa i SvD innan jag jag fått Aktiespararen. Känns inte bra...

Anonym sa...

Hej "Finansmamman"!
Två kommentarer apropå texten ovan:

Tyvärr var tryckeriet sent med lämning till Bring/Posten för just detta nummer i augusti, vilket gjorde att samtliga fick sin tidning en dag senare än vanligt.
Tråkigt, men tyvärr inte så mycket vi kan göra något åt. Vi håller dock på att ser över distributionen, och om alla pusselbitar faller på plats kommer vi att ha en ny leverantör från och med november, vilket skulle förbättra postgången avseevärt. I bästa fall kommer vi kunna leverera tidningen med morgontidningen innan börsen öppnar, vilket vi i så fall blir ensamma om bland affärstidningarna (DI undantaget) i Sverige. Jag hoppas kunna berätta mer om detta senare.

När det gäller analyserna i Svd får alltid Aktiespararnas medlemmar dessa först. SvD får enbart publicera en analys i taget, vilket innebär att analyserna i Svd är upp till 4 veckor gamla jämfört med när tidningen har hamnat i din brevlåda. Fallet PA var dock ett undantag där SvD fick gå ut med analysen redan på torsdagen, ibland kan det vara bra att vårda de samarbeten som finns också.

Vi jobbar stenhårt för att Aktiespararnas medlemmar ska ha tillgång till en av Sveriges mest kompetenta affärstidning, och jag hoppas att ni märkt att det hänt mycket under det senaste året.
"Rom byggdes dock som bekant inte på en dag" :)

Hoppas att det svarade lite på de tankar som du hade ovan.

Mvh

Gösta Carlberg
Chefredaktör Aktiesparen

finansmamman sa...

Hej Gösta,
Det är inte första gången Aktiespararen kommer sent, det har den gjort en längre tid.

Visst ska man vårda samarbeten, men Aktiespararna står och faller med medlemmarna och de bör prioriteras. Vi ska inte behöva prenumerera på Svd för att kunna läsa analyserna först. Artiklar från senaste numret fanns publicerade både i fredags- och lördagstidningen av Svd.
Det skulle vara intressant att veta varför det är viktigare att vårda samarbetet med Svd framför en prioritering av medlemmarna.

Tack annars för en mycket läsvärd tidning och det vore ju toppen om Aktiespararen kommer med morgontidningen.

mfdl80 sa...

Håller med kring Romney. Det är pga av han och hans tidigare president (läs Bush jr) som gör att de har alla dessa "bidragstagande offer"..

Blir inte Obama omvald är det ute med det landet.

Anonym sa...

2Håller helt med dina kommentarer kring "Aktiespararen". Medlemmarnas intressen måste gå före ALLT annat-

finansmamman sa...

Tack för kommentarer.