26 september 2012

Ökad konkurrens i "bakteriehyllan"

Det verkar bli en orolig vecka på börsen, pågående strejker och demonstrationer i Spanien och Grekland eldar på eurokrisen, dessutom vet man aldrig vad osämjan runt de omtvistade öarna i Östkinesiska havet leder till. Konflikten eskalerar, oroväckande. Men lite positiv statistik dyker upp från USA, det lättar upp något.

Probi har fått ökad konkurrens i hyllorna. När jag var och handlade häromdagen fick jag provsmaka Arlas nya Wellnessprodukter, en ny serie mjölk- och yoghurtprodukter som är bra för magen, stärker immunförsvar och benstyrka, allt enligt förpackningen. Produkterna innehåller nyttiga bakterier, kalcium, fibrer och vitaminer.

Ja, det finns verkligen en uppsjö av stärkande produkter på hyllorna, dock saknar jag fortfarande Probis immunstärkande juice, den har inte gjort succé i mitt område. Återstår att se om Arla lyckas bättre.

Ska man jämföra bolag inom "nyttiga bakterierområdet" så tror jag mest på BioGaias affärsmodell som är robustare, bolaget riktar sig direkt till läkare, dietister och annan vårdpersonal, som i sin tur kan rekommendera produkterna till sina patienter. Probi vänder sig direkt till konsumenten, här gäller det att kabla ut budskapet så att det går hem, kan vara svårare.

BioGaia ingår i min långsiktiga portfölj, en framgångssaga kan man väl säga och jag tror den kan fortsätta. Probi har jag haft lite av och till, jag känner en större osäkerhet med den aktien och avstår från en investeringen där för ögonblicket. Då finns det intressantare placeringasalternativ som Moberg Derma, där jag är nybliven aktieägare.

Nu ska jag packa resväskan.

Inga kommentarer: