4 september 2012

Tror på oljesektorn

Nu har skolan varit i gång några veckor och alla vardagsrutiner börjar falla på plats, så även förkylningarna som vandrar runt i familjen, nu är det min tur. Imorgon hade jag tänkt besöka en råvarudag men den får stå över nu, om jag inte minns fel var det likadant förra året.

Skolan ja, sonen har börjat på ett kommunalt gymnasium och trivs bra. Efter fyra år i Kunskapsskolan som har en annorlunda pedagogik med läromedel på internet, tycker han nu att det är roligt att få hålla en bok i handen. Men varför så gamla böcker, man blir mörkrädd, eleverna måste få arbeta med material som är up to date.

Dottern har haft turen med ett bra sommarjobb, ett riktigt anställningsavtal och lönen utbetald i tid. Jag tänker på de ungdomar som hamnat i kläm då de saknat anställningsavtal och lönen frusit inne, var finns samvetet hos den arbetsgivaren?

SEB skriver i ett nyhetsbrev att man ser ljust på oljeservicesektorn, tillväxten förväntas vara god de närmaste åren. SEB beräknar omsättningstillväxten till 18 procent i år och 12 procent 2013. Vinsttillväxten ser ännu bättre ut, upp till 38 procent i år och 31 procent nästa år.

Norska Aker Solutions och Subsea 7 nämns som investeringsalternativ, samt nyetablerade Polarcus och Dolphin och PGS och TGS.

Själv investerar jag i norska ETF:en Xact Oil Service som jag skrivit om tidigare.

2 kommentarer:

BP sa...

Jag har läst din blogg några gånger nu och måste bara säga att den är väldigt lättöverskådlig och du har tips som tilltalar mig. Roligt att se vad som händer framöver på aktiemarknaden.
Har försökt hitta något just inom olja men är nog lite för mycket nybörjare ännu, men jag lär mig.

finansmamman sa...

Ja, det blir en spännande höst, hoppas förstås på positiva nyheter. Roligt att du gillar bloggen.