24 oktober 2012

Axfood platsar i min portfölj

Axfood är en stabil aktie, bolaget är relativt okänsligt för konjunkturen. Rapporten var ungefär som väntat och bolaget håller fast vid uppsatta mål. Moderniseringen av Willys butikerna fortsätter, Hemköp forsätter sin positiva utveckling och den viktiga försäljning av egna märkesvaror ökar.

Överlag ser det positivt ut för Axfood, men som jag skrivit tidigare är det ingen snabbväxare. Men det är ett bolag som brukar stå sig bra oavsett konjunktur, kursen tickar sakta uppåt och direktavkastningen är hög. En bra aktie i en långsiktig portfölj.

Idag annonserar också Axfood att avtal slutits med Seamless om införandet av mobil betalning med systemet som bygger på QR-kod. Under sommaren har systemet testats i några butiker och tydligen är både personal och kunder positiva.

Jag förstår att Axfood har allt att vinna som slipper kortföretagens avgifter, redan runt jul räknar bolaget med att vi ska kunna betala med mobilen i många av Axfoods butiker. Men vad har vi som konsumenter att vinna? Kanske går det lite snabbare i kassan, men pinkod verkar jag inte slippa undan.

En förbättring är att vi kan välja ett konto hos SBAB  där pengar dras, men helst vill jag förstås använda min egen bank, annars är det handel mot faktura som gäller, enligt Seamless. Jag hoppas på fler alternativ till hur pengarna ska dras.

Kanske låter jag negativ, som konsument vill jag gärna se en fördel med betalningslösningen. Men jag ska  prova mobilbetalning när det blir aktuellt i min Willysbutik. Som vanligt är nog ungdomarna snabba att ta till sig detta, men det finns ett orosmoment med kreditbetalning, det är något som inte alla kan hantera.

Hur som helst är Seamless vinnare idag.

Inga kommentarer: